Samobójstwo to trzecia przyczyna zgonu pośród nastolatków w Stanach Zjednoczonych, jak przedstawia raport CDC (Centers for Disease Control and Prevention). Dlatego też badacze z University of Missouri pochylili się w swoich pracach nad czynnikami, które mają pomóc lekarzom, rodzicom oraz nauczycielom w rozpoznawaniu nastolatków zagrożonych samookaleczaniem i samobójstwem.
Dr Lindsay Taliaferro z MU wyjaśnia: dla wielu młodych ludzi samobójstwo to sposób na ucieczkę z sytuacji, z którą nie potrafią sobie poradzić. Dorośli mogą pomóc takim nastolatkom w rozwiązywaniu problemów, w wypracowaniu strategii radzenia sobie ze stresem, a także ułatwić im dostęp do opieki zdrowotnej, aby ich problemy nie wydawały im się nie do pokonania.
Dr Taliaferro przeanalizowała dane z ankiety 2007 Minnesota Student Survey, aby zidentyfikować czynniki powiązane z samookaleczaniem.
Zobacz również:
W ankiecie tej udział wzięło ponad 60 000 uczniów szkoły średniej. Spośród nich 4 000 przyznało się do samookaleczania w roku poprzedzającym badanie. Połowa z tych 4 000 również dokonała próby samobójczej.
Poczucie beznadziei okazało się największym czynnikiem odróżniającym tych, którzy próbowali samobójstwa od tych, którzy nigdy nie podnieśli ręki na swoje życie, mimo samookaleczania.
Rodzice, nauczyciele oraz lekarze czasami unikają rozmów z nastolatkami na temat tego zjawiska, ponieważ sami nie są pewni, czy potrafią im właściwie pomóc.
Dr Taliaferro podsumowuje: dorośli nie muszą rozwiązywać wszystkich nastoletnich problemów, ale powinni dać nastolatkom do zrozumienia, iż te mogą im zaufać. Czasami zwykła rozmowa o uczuciach pozwala młodym ludziom na znalezienie poczucia bezpieczeństwa i komfortu.
Komentarze do: Rozpoznać stres i smutek u nastolatka?