Chociaż w porównaniu do mężczyzn kobiety nadal są niedostatecznie reprezentowane na konkursach z matematyki i fizyki, to tak naprawdę, czy ta różnica jest prawdziwym odzwierciedleniem rzeczywistych ich zdolności? Według badań opublikowanych w SAGE, Psychology of Women Quarterly dziewczęta i chłopcy dostają podobne stopnie z przedmiotów ścisłych. Najlepsze oceny mają zaś dzieci azjatyckie.
Naukowcy Nicole Else-Quest, Concetta Mineo i Ashley Higgins skupili się na 367 dzieciach białych, Afroamerykanach, Latynosach i Azjatach z 10 klasy, badając ich zdolności matematyczne.
Badania wykazały, że dziewczynki i chłopcy dostawali podobne stopnie, natomiast Azjaci prześcignęli wszystkie pozostałe grupy etniczne.
Najlepsze oceny otrzymali chłopcy pochodzenia azjatyckiego, a najniższe - chłopcy pochodzenia latynoskiego i Afroamerykanie.
- Młodzi Azjaci konsekwentnie wykazali najlepsze wyniki w przedmiotach ścisłych, potwierdzając stereotyp mniejszości - napisali naukowcy. – Natomiast, Latynosi i Afroamerykanie potwierdzili tylko niepokojący trend.
Zobacz również:
Naukowcy badali również postrzeganie przez uczniów swoich umiejętności w matematyce i ogólnie w nauce. U chłopców odnotowano większą świadomość zdolności w matematyce oraz wyższe oczekiwania co do sukcesu, natomiast dla dziewczynek ważniejsze były inne przedmioty w obrębie całej nauki. Wyniki te nie różnią się w poszczególnych grupach etnicznych.
Naukowcy wzięli także pod uwagę wpływ dochodu rodziny oraz możliwości edukacyjne szkół. Nadal, samoocena, napięcia wywołane zadaniami i oczekiwanie sukcesu były mocnymi czynnikami przepowiadającymi osiągnięcia uczniów na polu matematyki i nauki.
- Pomimo podobieństw płciowych co do matematycznych możliwości, kobiety uważają, że ich umiejętności nie są równe męskim w takich dziedzinach jak nauki ścisłe, technologia, inżynieria, matematyka - mówi prof. Else-Quest z University of Maryland. - Wierzymy, że te przekonania przyczyniają się do wyboru przyszłego zawodu. Dlatego też musimy zmienić nasze podejście do tej kwestii: zacząć namawiać do zmian, eliminować takie postawy jak lęk, apatia, na korzyść radości i dumy, które są niezbędne, aby osiągnąć akademickie szczyty.
Komentarze do: Studentki są tak samo dobre ze ścisłych przedmiotów co studenci!