Wyniki nowych badań pokazują związek pomiędzy zdolnościami motorycznymi i percepcją. Dzięki nim lepiej rozumiemy też, co „słyszą” lewa i prawa półkula. Naukowcy z Georgetown University Medical Center mają nadzieję, że ich okrycia pomogą opracować metody przywracania kompetencji językowych pacjentom po wylewie. Mogą też poprawić rozpoznawanie mowy (jej analizę i interpretację) przez dzieci z dysleksją.
Podsumowanie badania zaprezentowano na dorocznym spotkaniu Society for Neuroscience – Neuroscience 2012. Chodziło w nim o zestawienie ludzkiego zachowania z przetwarzaniem słuchowym zdań przez lewą i prawą półkulę.
Kierujący eksperymentem doktor Peter E. Turkeltaub, neurolog z Center for Brain Plasticity and Recovery, powiedział: „Język jest przetwarzany głównie w lewej półkuli. Niektórzy sugerują, że jest to spowodowane tym, iż lewa półkula specjalizuje się w analizowaniu dźwięków bardzo szybko zmieniających się w czasie”.
W celu udowodnienia takiej tezy Turkeltaub i jego zespół w szumie tła, jaki często człowiekowi towarzyszy (np. typowe odgłosy miasta) ukryli szybko i wolno zmieniające się w czasie dźwięki.
Zobacz również:
24 ochotników miało za zadanie wskazywać – poprzez wciśnięcie guzika – czy je usłyszało. Każdy z badanych został poproszony, by użył prawej ręki do odpowiedzi w czasie pierwszych 20 dźwięków, a potem lewej ręki dla kolejnych 20, potem prawej i znowu lewej i tak na zmianę.
Okazało się, że kiedy badani używali prawej ręki, słyszeli szybko zmieniające się dźwięki częściej niż kiedy używali ręki lewej (dokładnie odwrotnie w przypadku wolno zmieniających się w czasie dźwięków).
Rezultaty badań pokazały więc, że ludzkie półkule mózgowe specjalizują się w innych rodzajach dźwięków: lewa w szybko zmieniających się, takich jak spółgłoski, prawa natomiast przetwarza wolniejsze, takie jak sylaby lub intonacja.
Naukowcy wykazali, że istnieje powiązanie między systemem motorycznym i percepcją. Dla wytłumaczenia tego fenomenu dr Turkeltaub użył takiego przykładu: „Wyobraź sobie, że machasz amerykańską flagą słuchając jednego z kandydatów na prezydenta. Mowa ta brzmi dla ciebie minimalnie inaczej w zależności od tego, czy flagę trzymasz w prawej czy w lewej ręce”.
Wyniki eksperymentu pozwolą również zrozumieć dokładnie, jak działa system słuchowy i jak współdziała on z systemem motorycznym. To zaś pomoże opracować sposoby leczenia zaburzeń językowych, takich jak afazja czy dysleksja.
Komentarze do: To, co słyszymy, zależy od tego, czym zajmują się nasze ręce