Na spotkaniu akademickiego towarzystwa pediatrycznego w Bostonie dyrektor narodowego instytutu zdrowia psychicznego (National Institute of Mental Health) zajął głos w sprawie wczesnej diagnostyki i jej znaczenia dla dalszego rozwoju młodego człowieka.
Widząc niesforne dziecko łatwo nam oskarżać rodziców o zaniedbanie kwestii wychowania, nieporadność w prawidłowej opiece. Prawda jednak bywa różna. Czasem złe zachowanie pociechy wynika z niezależnych od opiekunów mentalnych zaburzeń.
Zgodnie ze światową organizacją zdrowia (World Health Organization), na terenie USA i Kanady, to psychiczne choroby stoją na pierwszym miejscu wśród medycznych nieprawidłowości u młodych osób w wieku 15 lat i starszych.
Na konferencji w Bostonie, z ust dyrektora NIMH Thomas R. Insel padły słowa: „Jedynym powodem dlaczego nie uczyniliśmy większego postępu w pracy z chorymi jest fakt, że przychodzimy z pomocą zbyt późno”.
Dr Insel rozwinął kwestię objawów i wczesnego rozpoznania chorób umysłowych w swojej prezentacji przedstawionej w Hynes Convention Center.
Zobacz również:
Pierwszą linią obrony przed rozwinięciem się zaburzeń jest dostrzeżenie nieprawidłowości umysłowych i zapewnieniu dziecku odpowiedniej opieki lekarskiej oraz leków. Obecnie najczęstszym sposobem wykrywania problemów psychicznych są kwestionariusze czy rozmowa ze specjalistą, choć w użycie wchodzą już testy genetyczne i poznawcze.
Dr Insel wyjaśnia, że to, co wygląda często na problemy wychowawcze, może mieć głębsze i poważniejsze podłoże w zaburzeniach pracy mózgu. Być może nie z niezdyscyplinowaniem mamy do czynienia, lecz z konkretna chorobą wymagającej interwencji lekarza.
„Nie możemy traktować zachowania, jako czynnika odseparowanego od osoby. Przyszłość terapii przy chorobach umysłowych zależy od naszego spojrzenia na pacjenta jako niepodzielnej jednostki wymagającej obserwacji, zarówno pod względem medycznych dolegliwości jak i zachowania” tłumaczy dyrektor narodowego instytutu zdrowia psychicznego.
Dr Insel działa również przy nowo utworzonym National Center for Advancing Translational Sciences, powstałym z ramienia NIMH, którego wyzwaniem jest przyspieszenie rozwoju diagnostyki i terapeutyki.
Innym polem jego badań jest autyzm - zasiada w komitecie Interagency Autism Coordinating przy departamencie służby zdrowia. Zanim objął kierownictwo nad NIMH był dyrektorem centrum badań nad autyzmem i profesorem psychiatrii na Emory University, gdzie zajmował się pracami w centrum zachowań neurologicznych.