Dzieci, które są uprzejme, są też szczęśliwsze i bardziej akceptowane przez rówieśników, jak pokazuje nowe badanie opublikowane w Plos One. Naukowcy z University of British Columbia i University of California w Riverside mówią, iż rosnąca akceptacja pośród rówieśników chroni przed prześladowaniem w szkole.
Badania przeprowadziły prof. Kimberly Schonert-Reichl i Kristin Layaus. Skupiły się one nad zwiększaniem poczucia szczęścia u uczniów wieku od 9 do 11 lat.
400 uczniów ze szkół podstawowych w Vancouver poproszono więc o odpowiedzi na pytania na temat szczęścia oraz z którym ze szkolnych kolegów chcieliby pracować w czasie zajęć lekcyjnych.
Połowę uczniów poproszono także o wykazywanie się uprzejmością (dzielenie się lunchem, przytulanie matki, kiedy czuła się zestresowana). Połowa zaś miała odnotowywać miłe miejsca, które odwiedzali (plac zabaw, dom dziadków).
Zobacz również:
Obserwacje trwały 4 tyg. Po tym okresie uczniowie znów musieli odpowiedzieć na te same pytania, które postawiono im na początku.
Okazało się, że nawet jeśli obydwie grupy stwierdziły, że czują się szczęśliwsze, to uczniowie z pierwszej wybrali większą liczbę kolegów, z którymi chcieliby pracować.
Prof. Schonert-Reichl podsumowuje: pokazujemy, że uprzejmość jest korzystna z punktu widzenia osobistego szczęścia ucznia, ale także dla całej społeczności klasowej.
Uczona dodaje, iż prześladowań jest coraz więcej w szkołach, a nauczyciele mogą temu zapobiec i wytworzyć większe poczucie wspólnoty w klasach szkolnych, po prostu prosząc uczniów, aby zachowywali się uprzejmiej wobec swojego otoczenia.
Komentarze do: Uprzejmość kluczem do szczęścia u uczniów?