Rozwijające się badania z zakresu psychologii już dawno udowodniły, że dzieci nie są po prostu mniejszymi wersjami dorosłych, a ich mózgi pracują w całkowicie odmienny sposób. Poznawanie tych różnic pomaga zrozumieć nam, w jaki sposób dzieci myślą i zachowują się, co może zapewnić wgląd w sposób, w jaki umysł i mózg dziecka rozwija się i zmienia w okresie dorastania. Oto niektóre z najnowszych badań z udziałem dzieci opublikowane w magazynie Psychological Science.
Czy łączenie aktywności z grupą wpływa na wydajność dzieci przy wykonywaniu zadania?
Zanim rozpoczęto zawody w grze rysunkowej, cztero i pięcio-letni uczestnicy zostali poinformowani, że chłopcy [dziewczyny] są naprawdę nieźli w tej grze lub ten chłopiec [dziewczyna] jest naprawdę dobry w tej grze. W pierwszym przypadku dzieci wykonały zadanie gorzej niezależnie od tego, do której płci odnosiło się to zdanie. Autorzy badania sugerują, że odwoływanie się do wydajności grupy może doprowadzić dzieci do przekonania, że mają niewielką kontrolę nad własną wydajnością, co może powodować gorsze wyniki.
Zobacz również:
Badania wykazały, że dzieci zaczynają demonstrować pomocne zachowania wobec innych ludzi wokół siebie od swoich pierwszych urodzin, jednak niewiele wiadomo o tym, co motywuje je do takich odruchów. Naukowcy zbadali, czy dzieci pomagają ludziom ze względu na korzyści, które mogą otrzymać za takie zachowanie czy też po prostu oferują pomoc, ponieważ drugi człowiek jej potrzebuje. Ponieważ reakcje emocjonalne dzieci były takie same w przypadku udzielenia przez nich pomocy, jak i w przypadku gdy były jedynie obserwatorami zdarzenia, w którym jedna osoba udzielała pomocy drugiej, naukowcy stwierdzili, że dzieci były zmotywowane do pomocy innym z autentycznej troski o osoby w potrzebie.
Ubóstwo w dzieciństwie może mieć skutki w całym życiu jednostki, czy to fizjologiczne problemy z niewłaściwym odżywianiem lub problemy psychologiczne wynikające ze społecznych skutków ubóstwa. Badacze wykazali, że dzieci, które doświadczyły ubóstwa od urodzenia do 9 roku życia mają zwykle podwyższone markery stresu. Najnowsze badanie pokazują, że przewlekły stres fizjologiczny również może przyczynić się do problemów dzieci w późniejszym życiu.
Komentarze do: Wewnątrz dziecięcego umysłu - wyniki badań z Psychological Science