Niejednokrotnie zadawaliśmy sobie pytanie, dlaczego dziewczęta osiągają lepsze wyniki w nauce, gdy uczęszczają do szkoły podstawowej niż chłopcy, nawet jeśli w testach znormalizowanych wypadają gorzej?
Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na Uniwersytecie w Georgii oraz Uniwersytecie Kolumbijskim ukazały się w czasopiśmie Journal of Human Resources. Sugerują one, iż lepsze wyniki są osiągane przez dziewczęta ze względu na ich zachowanie w klasie. Okazało się, że przyczynia się ono do tego, iż nauczyciele dają im lepsze oceny niż ich rówieśnikom płci męskiej.
- Umiejętności, które liczą się w odniesieniu do tego, jak nauczyciele oceniają swoich uczniów określamy mianem „podejścia do nauczania” - powiedział Christopher Cornwell, dziekan ekonomii w UGA Terry College of Business oraz autor badania. Współautorem badania był także David Mustard z UGA and Jessica Van Parys w Kolumbii.
Zespół badawczy przeanalizował dane zebrane od ponad 5 800 uczniów z przedszkoli (do piątej grupy włącznie). Przebadali oni umiejętności uczniów za pomocą znormalizowanych testów w trzech kategoriach: czytanie, matematyka oraz wiedzy ogólnej. Następnie wyniki owych testów porównano z ocenami, jakimi nauczyciele oceniali postępy swoich podopiecznych.
Zobacz również:
Dane wykazały, że dysproporcje pomiędzy płciami w ocenach miały swój początek już w pierwszych grupach, gdzie nauczyciele faworyzowali dziewczęta. W każdej tematyce chłopcy posiadali znacznie oceny, niż wskazywały na to ich umiejętności, którymi wykazali się na testach.
Autorzy badania przypisują to “zdolnościom niekognitywnym” bądź temu “jak dobrze poszczególne dziecko zachowuje się w klasie, jak często uzewnętrznia bądź internalizuje problemy, jak często traci kontrolę oraz jak dobre umiejętności interpersonalne posiada”. Naukowcy odnotowali nawet dowód na to, że chłopcy, którzy osiągnęli wyniki porównywalne do oceny ich umiejętności przez nauczycieli, zachowywali się podobnie jak ich żeńskie rówieśniczki.
- Różnice te mogą mieć długo idące konsekwencje - powiedział Cornwell - Trajektoria poruszania się dzieciaków przez kolejne szkolne stopnie, często wiąże się z ich osiągnięciami, których odzwierciedleniem mają być oceny. Owocuje to ich zdolnością do osiągania promocji do następnej klasy – dodał.
Badania dotyczące różnic płciowych w klasach oraz poza nimi niedawno zyskało na popularności, co zaobserwować można w tytułach bestsellerów. „The End of Men and the Rise of Women” Hannah Rosin oraz “Manning Up” Kay Humowitz miesiącami utrzymywały się na szczytach list oraz przyczyniły się do rozpoczęcia medialnej dyskusji dotyczącej owego tematu.
Komentarze do: Wiadomo już dlaczego dziewczynki uczą się lepiej od chłopców