Dress code – co, kiedy i gdzie ubierać?
Dress code stanowi ważny element w codziennym życiu każdego z nas. Bardziej lub mniej świadomie stosujemy się do niego zawsze, gdy dobieramy ubranie do konkretnej okazji. Jako pojęcie dress code funkcjonuje w naszym społeczeństwie od niedawna, choć jako zjawisko był obecny wcześniej.
Dress code (z ang. zasada/kod ubioru) przyszedł do nas wraz z kapitalizmem z Zachodu. Łączy się z rozwojem gospodarki i przemysłu odzieżowego. Od kiedy mamy większy wybór i wolną rękę w zakupach, pojawił się w naszym życiu społecznym. Czym jest więc dress code? To po prostu zbiór reguł i zasad dotyczących dobierania ubrań i dodatków stosownych w danej sytuacji. Zalicza się go do savoir-vivre'u.
Rodzaje dress codu
Dress code dzieli całą garderobę na podgrupy, które dopasowuje do poszczególnych okazji. Wyróżniamy siedem rodzajów dress codów: oficjalny, półoficjalny, biznesowy klasyczny, biznesowy swobodny, swobodny staranny, swobodny codzienny, koktajlowy. Granica między tymi podgrupami staje się coraz bardziej płynna - jest to wynikiem coraz powszechniejszych zabaw stylami, modowymi konwencjami i przełamywaniem pewnych sztywnych reguł. Mimo wszystko, wciąż obowiązuje nas znajomość każdego z rodzajów dress codu. Każdy z nich ma bowiem swoje odrębne zasady, których złamanie w dalszym ciągu grozi obyczajowym faux pas.
Dress code formalny
Oficjalny (formal) - white tie
Oficjalny dress code jest najbardziej zasadniczy. Odchodzi się już od niego. Dziś zastosowanie ma tylko przy świętach najwyższego szczeblu - np. w trakcie uroczystości państwowych. Należą do niego stroje wieczorowe. Kobiety obowiązują długie suknie, rękawiczki, okrycie ramion (szal), zabudowane buty i droga biżuteria. Męski dress code w tym wypadku to frak, dopasowane spodnie z dwoma lampasami, biała muszka i koszula w tym samym kolorze - wykrochmalona, z wywiniętym kołnierzykiem.
Półoficjalny (semi-formal) - black tie
Półoficjalny dress code to po prostu mniej restrykcyjny strój formalny. Dziś już bardzo często zastępuje się nim strój oficjalny. Panie co prawda dalej obowiązuje suknia wieczorowa, ale może ona być w niektórych sytuacjach zastępowana koktajlową. Panowie natomiast frak zamieniają na smoking, białą muszkę na czarną (stąd nazwa black tie). Do tego obowiązują ich spodnie z pojedynczym lampasem i podobnie jak w stylu oficjalnym - biała koszula.
Zobacz również:
Koktajlowy (coctail, informal)
Koktajlowy dress code zwany inaczej nieformalnym (informal) dalej zalicza się do grupy ubrań oficjalnych. Strój koktajlowy jest dziś bardzo powszechny. Są to te ubrania, które znajdą się w szafie każdego z nas i zakładanie są na specjalne okazje - wesela, chrzciny, bankiety. Jest to po prostu lżejszy, współczesny strój wieczorowy (najczęściej obowiązuje po godzinie 20.00).
Sukienka koktajlowa w przypadku pań powinna sięgać do kolan lub być dłuższa. Do tego należy ubrać lżejsze buty - czółenka bądź sandały. Dobór biżuterii według uznania, jednak zaleca się zachowanie umiaru. Natomiast mężczyznę obowiązuje ciemny garnitur, koszula z długim rękawem, krawat, ciemne buty. Jeśli chodzi o dodatki, to najlepiej by był to zegarek z tarczą.
Dress code biznesowy
Strój biznesowy - klasyka w biurowym wydaniu
Jeśli chodzi o strój biznesowy, to przede wszystkim zależy on od regulaminu ubioru w konkretnym miejscu pracy. Biznesowy dress code na ogół rozumie się jako uniform. Warto jednak zaznaczyć, że współcześnie nawet praca w biurze może przybierać różne formy. Strój biznesowy klasyczny to standardowy kostium w kolorach bieli, czerni, granatu lub brązu. Dla pań to eleganckie bluzki bądź koszule, marynarki, spódnice do kolan lub spodnie, zakryte buty, brak bądź całkowite ograniczenie elementów biżuteryjnych. Mężczyzna natomiast powinien założyć granatowy lub grafitowy garnitur, jasną, stonowaną koszulę, jasny krawat i skórzane, ciemne barwy.
Strój biznesowy bardziej casual?
Współcześnie dopuszcza się oczywiście lżejszą wersję stroju biznesowego. Jest nim strój biznesowy swobodny. Nadal jest to elegancka wersja ubioru, jednak daje więcej komfortu. Zestawy dla pań wciąż muszą być stonowane, ale zamiast stosować się do ścisłego rygoru zakładania kostiumu (marynarki i spódnicy/spodni), kobiety mogą nosić kardigany, garsonki bądź eleganckie sukienki. Mężczyznom z kolei w ramach stroju biznesowego typu casual wolno ubierać marynarki w jaśniejszych kolorach czy nawet koszulki polo.
Różne warianty strojów casual
Casual to strój codzienny, wygodny. Ubieramy go po powrocie z pracy. Jednak współcześnie casual casualowi może być nie równy. Stąd więc kolejne rozróżnienie - na strój swobodny codzienny (casual) i swobodny staranny (smart casual). Ten drugi rodzaj wywodzi się ze standardowego stylu swobodnego, ale jest po prostu bardziej elegancki. Smart casual to nie typowy strój domowy, ale taki, który preferuje np. młodzież w szkołach bądź dorośli, wychodząc na miasto po pracy. Najczęściej sięgają po niego osoby, które charakteryzują się poczuciem stylu i w codziennym doborze stylizacji kierują się trendami modowymi.
Najczęstsze błędy w dress codzie
Jak widać, poszczególne rodzaje dress codów nie są już tak rygorystyczne - wiele elementów się przeplata. Dzieje się tak, ponieważ okazje, które kiedyś były oficjalne, dziś stają się bardziej kameralne. Istnieje kilka częstych błędów, które zazwyczaj popełniamy przy dopasowywaniu stylizacji. Po pierwsze mieszamy kategorycznie różne style (np. casual i biurowy) lub kompletnie mylimy strój i okazję - np. zakładając nieformalną stylizację przy oficjalnej uroczystości bądź na odwrót. Czasami też ubieramy elegancką sukienkę, która jednak jest zbyt odważna - odkrywa plecy, pachy, dekolt, brzuch lub ma nieodpowiednią długość. Inny błąd to dobranie niepasujących dodatków albo przesadzenie z biżuterią. Z kolei najczęstszą pomyłką w męskim dress codzie jest zakładanie jasnego garnituru na wieczór, zapominanie o odpięciu guzika w marynarce podczas siadania i niedopasowanie ubioru do sylwetki ciała. Nierzadko problem stanowi również dobranie odpowiedniej długości krawata.
Autor: Karolina Orlecka
Komentarze do: Dress code – co, kiedy i gdzie ubierać? (1)
Dress code w banku - wymogi
1Nie raz od razu dostaje się listę z propozycjami co nosić do pracy. W wielu bankach tak jest, że są wytyczne np. kolory szary, czarny, granatowy marynarki.... pokaż całość