Badania psychologiczne stale wykazują, że kobiety czują się niezadowolone ze swojego ciała, gdy patrzą na chude, wyidealizowane modelki, którymi media zasypują nas co dzień.
Jednak dzisiejsza kultura konsumentów oraz media promują nie tylko ideał doskonałego piękna, ale również często zestawiany razem z nim materialny, zamożny styl życia, podkreślając w ten sposób korzyści płynące z piękna i posiadania dóbr materialnych i ich wpływ na sukces i uznanie.
Najnowsze badanie z British Journal of Social Psychology jest pierwszym, które sprawdza wpływ materialistycznych wiadomości i wartości oraz pożądania sukcesu finansowego i zamożnego życia na uczucia kobiet odnośnie ich własnego ciała.
- Nie wszystkie kobiety reagują w ten sam sposób na widok wyidealizowanych modelek, zatem ważną sprawą w naszym badaniu było zidentyfikowanie czynników, które sprawiają, że niektóre kobiety są bardziej podatne od innych na negatywne odczucia w stosunku do swojego ciała po skonfrontowaniu go z tego rodzaju medialnymi obrazami - powiedziała główna autorka badania Eleni-Marina Ashikali.
Zobacz również:
- Zauważyliśmy, że kobiety bardziej skupiają się na swoim wyglądzie, gdy wartości materialne są chwilami dla nich podkreślane poprzez tzw. priming (proces, w którym bodźce medialne wywołują pokrewne skojarzenia u odbiorców - przyp. red.).
W tym samym czasie, ich świadomość tego, jak daleko ich ciała są od wyidealizowanego modelu zwiększa się poprzez priming - w szczególności u kobiet, które już są materialistkami. Oznacza to, że wpływ materializmu jest kolejnym czynnikiem sprawiającym, że kobiety stają się bardziej podatne na negatywne ocenianie własnego ciała.
Wyniki tego badania sugerują, że materializm, zarówno jako wartość przyswojona jak i przekaz medialny, powinien być brany pod uwagę przy ocenie działalności mediów i zmianach w polityce branży reklamowej.
- Kobiety skorzystałyby na coraz większej świadomości na temat obecnie stosowanych strategii marketingowych, jak i byłyby bardziej krytyczne wobec obrazów i wiadomości przekazywanych przez media skupione na materializmie.
- Nasza praca podkreśla potrzebę kładzenia mniejszego nacisku na przekaz wiadomości zabarwionych materialistycznie w reklamowaniu towarów i produktów, jak i na obiecywanie nierealnych korzyści płynących z posiadania danego towaru.
Komentarze do: Jak wyidealizowane modelki i materialistyczny przekaz niszczą kobiecie obraz jej własnego ciała