Uliczne happeningi, zawody sportowe, filmy, spoty reklamowe to tylko niektóre sposoby na popularyzację idei transplantacji wykorzystane przez wielkopolską młodzież podczas drugiej edycji akcji „Drugie życie”. Uczniowie 31 szkół ponadgimnazjalnych z województwa zakończyli działania w kampanii informacyjnej promującej przeszczepy narządów. Od stycznia 2010 roku, na różne sposoby, szerzyli wiedzę o transplantacjach wśród swoich rówieśników, rodziców, nauczycieli i najbliższego otoczenia.
Podczas uroczystego podsumowania akcji w poznańskim I Liceum Ogólnokształcącym, popularnym Marcinku, organizatorzy - Fresenius Medical Care Polska - nagrodzili trzy najciekawsze szkolne kampanie, sześć innych postanowili wyróżnić. Laureatami tegorocznej akcji są uczniowie: IV Liceum Ogólnokształcącego z Leszna, Liceum Ogólnokształcącego z Godzieszy Wielkich i Zespołu Szkół nr 2 w Ostrzeszowie. Nagrodzone szkoły otrzymały czeki charytatywne o wartości 1000 zł. Uczniowie przekażą pieniądze na wybrany przez siebie cel dobroczynny.
„Działania młodzieży charakteryzowały kreatywność i dojrzałe podejście do trudnego tematu, jakim niewątpliwie jest przeszczepianie narządów” - podsumowuje szkolne inicjatywy dr Teresa Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska. „Młodzież jest świadoma stanu polskiej transplantologii, odczuwa potrzebę edukacji i wzrostu świadomości w zakresie przeszczepiania narządów. Uczniowie wykreowali działania, obok których nie można przejść obojętnie” - dodaje dr Rydzyńska. Właśnie dlatego organizatorzy postanowili przyznać dodatkowe wyróżnienia sześciu kolejnym szkołom, których działania zaskoczyły pomysłowością i zaangażowaniem młodych ludzi. „Rozmowy z młodzieżą to cenne doświadczenie, oni nie boją się pytać i dyskutować” - mówi dr Maciej Głyda, transplantolog wspierający akcję, który uczestniczył w wielu spotkaniach informacyjnych w szkołach. „W Polsce transplantacja to wciąż temat tabu. Wiąże się nierozerwalnie ze śmiercią, o której się u nas nie rozmawia. Przekazanie rzetelnych informacji jest konieczne, by obalić mity i stereotypy, jakie narosły wokół tej metody leczenia” - dodaje dr Głyda. W spotkaniach z młodzieżą brały udział także osoby, którym przeszczep uratował życie. Opowieść o przeżyciach i szansie, jaką dała im transplantacja, możliwość zadania pytania i rozwiania wątpliwości pozwoliła młodzieży zrozumieć znaczenie przeszczepiania narządów.
Jedną z trzech równorzędnych pierwszych nagród kapituła organizatorów przekazała leszczyńskiemu IV Liceum Ogólnokształcącemu. Uczniowie IV LO przeprowadzili szereg działań w szkole - od spotkania z lekarzem, edukacji rówieśniczej, utworzenia ulotki, nadruku na koszulki, organizacji konkursu plastyczno-poetyckiego. Wiele ich inicjatyw wyszło daleko poza budynek liceum. Uczniowie zaprosili do projektu słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, a podczas drzwi otwartych informowali gimnazjalistów i ich rodziców o prowadzonej kampanii. Młodzież zorganizowała również bieg pod hasłem „Transplantacja to życie”, w którym wzięli udział mieszkańcy Leszna. Zawody sportowe objął patronatem Prezydent Miasta. Uczniowie IV LO zaangażowali w działania media, za pośrednictwem których o transplantacji i roli oświadczenia woli dowiedzieli się mieszkańcy Leszna i okolic.
W Liceum Ogólnokształcącym w Godzieszach Wielkich - drugiej nagrodzonej szkole - uczy się 30 uczniów. Działania młodzieży, poza edukacją rówieśniczą i kształceniem grona pedagogicznego, skoncentrowały się na propagowaniu idei transplantacji w swoim otoczeniu. Z informacją o transplantacji narządów uczniowie dotarli m.in. do słuchaczy szkoły dla dorosłych, na zebranie w wiejskiej bibliotece, do strażaków, okolicznych szkół, w tym również do gimnazjum. W działaniach nie pominęli parafii, ośrodków zdrowia, władz lokalnych, sklepów. W swojej szkole zorganizowali natomiast pogadanki, konkursy, prezentacje multimedialne. Dla wszystkich, którzy chcieliby zadać pytanie związane z transplantacją uczniowie utworzyli forum internetowe i czat. Dzięki temu nawet osoby nieśmiałe mogły uzyskać odpowiedź na nurtujące je pytania.
Zobacz również:
- Transplantacja organów: 10 niewiarygodnych historii
- Nowatorska operacja przeprowadzona w Poslce - wszczepienie pacjentowi więzadła od świni!
- Małoletni, jako dawcy w świetle polskich przepisów transplantcyjnych
- Transplantacja krwi pępowinowej może uratować życie!
- W Afryce Południowej miał miejsce pierwszy udany przeszczep penisa
- Przeszczep: dlaczego należy zażywać lek immunosupresyjny?
- Pierwszy całkowity przeszczep twarzy: wyzwanie dla chirurga
- 50 - lecie transplantacji wątroby: współczesne bariery i perspektywy
Trzecią, nagrodzoną szkołą jest Zespół Szkół nr 2 w Ostrzeszowie. Kampania zrealizowana przez uczniów objęła zasięgiem środowisko szkolne oraz jego otoczenie. Temat przeszczepiania narządów poruszony został w gronie nauczycieli, zaprezentowany uczniom sąsiednich szkół, a także m.in. podczas targów edukacyjnych. O akcji dowiedzieli się rodzice – każdy otrzymał informacje o prowadzonej akcji za pośrednictwem elektronicznego dziennika. Do udziału w kampanii zostali zaproszeni także mieszkańcy Ostrzeszowa– młodzież przeprowadziła dwukrotnie sondaż uliczny, w wyniku czego społeczność lokalna miała okazję dowiedzieć się czym są przeszczepianie narządów i oświadczenia woli. Temat został poruszony przez uczniów szkoły także w kościołach – w dwóch parafiach zamiast kazania wierni usłyszeli informacje o znaczeniu transplantacji. Z inicjatywy młodzieży odbyła się nawet audycja radiowa poruszająca temat transplantacji, a do lokalnej prasy przesłany został artykuł.
Dodatkowo, organizatorzy przyznali wyróżnienia szkołom, których działania zaimponowały pomysłowością i otwartością młodzieży. Uczniowie m.in. nakręcili spot reklamowy i LipDub'a oraz przeprowadzili sondaż uliczny, badając opinie i postawę mieszkańców miasta. W gronie wyróżnionych znalazło się sześć wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych – poznańskie placówki: Zespół Szkół Komunikacji, I Liceum Ogólnokształcące, II Liceum Ogólnokształcące i Zespół Szkół Łączności oraz Zespół Szkół Licealno-Gimnazjalnych w Chodzieży i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kościanie.
Na potrzeby akcji, tuż po jej rozpoczęciu, uczniowie zostali przeszkoleni w zakresie słabych statystyk Polski dotyczących transplantacji oraz znaczenia oświadczenia woli, otrzymali także materiały edukacyjne i promocyjne, dzięki którym mogli realizować w szkołach własne pomysły na przeprowadzenie kampanii. Ostatnie trzy miesiące to dziesiątki tematycznych prezentacji multimedialnych, setki plakatów, tysiące zaangażowanych uczniów i jeszcze więcej pomysłów, na to, jak przekazać trudne informacje na temat przeszczepiania narządów w jak najprostszy sposób. Młodzież miała możliwość organizacji spotkania z lekarzem i osobą po przeszczepie. Wśród działań uczniów były też sondy uliczne, projekty własnych plakatów i ulotek. Młodzież organizowała happeninigi, nagrywała filmy według własnych scenariuszy, edukowała nauczycieli i rodziców, a także wychodziła z działaniami poza szkolne mury. Wszystko po to, by jak najwięcej ludzi dowiedziało się, czym są transplantacja i oświadczenie woli. „Wszystkie te działania miały na celu pobudzenie do rozmów, do zastanowienia się nad swoją decyzją o pośmiertnym oddaniu narządów” - mówi Magdalena Wolska, koordynator kampanii. „Ważne by o swojej woli porozmawiać z bliskimi. Taka wiedza w tragicznej sytuacji pozwoli zdjąć z rodziny ciężar odpowiedzialności za wolę zmarłego.” - tłumaczy koordynatorka.
Przeszczepianie narządów jest uznaną na świecie metodą leczenia. Pozwala na ratowanie życia i przywracanie zdrowia ciężko chorym ludziom. Brak świadomości społecznej jest jedną z przyczyn ograniczających liczbę zabiegów. Przeszczep daje chorym szansę na normalne życie – mogą się uczyć, pracować, założyć rodzinę, spełniać marzenia. Wciąż jednak zbyt wiele osób umiera nie doczekawszy zdrowego narządu. Akcja „Drugie życie” skierowana do uczniów szkół ponadgimnazjalnych jest jednym z działań, które ma poprawić sytuację polskiej transplantologii. Celem kampanii prowadzonej w Wielkopolsce, Małopolsce oraz na Warmii i Mazurach jest wzrost świadomości młodych ludzi w zakresie transplantacji. „Chcemy pobudzić do rozmów, by temat był obecny na ustach Polaków. Każdy z nas może znaleźć się po obu stronach – osoby oczekującej na przeszczep lub tej, której narządy uratują czyjeś życie” - tłumaczy zasadność kampanii Magdalena Wolska, koordynatorka akcji. Poprzez przekazywanie informacji organizatorzy popularyzują oświadczenie woli i zachęcają do rozmów z bliskimi o swojej decyzji.
Wielkopolska edycja akcji „Drugie życie” wystartowała już po raz drugi 26 stycznia br, w Dzień Transplantacji. W projekcie wzięło udział 31 szkół ponadgimnazjalnych. Ich przedstawiciele na początku marca wzięli udział w szkoleniu, które przybliżyło młodzieży zagadnienia przeszczepiania narządów i oświadczenia woli. W oparciu o dostarczone przez organizatorów materiały młodzież prowadziła własne działania w szkole. Organizatorzy akcji - firma Fresenius Medical Care przy wsparciu Polskiej Unii Medycyny Transplantacyjnej, Polskiej Federacji Pacjentów Dialtransplant i Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Osób Dializowanych - dają szansę młodym ludziom na podjęcie decyzji o wyrażeniu zgody lub sprzeciwu na pobranie narządów w oparciu o rzetelną wiedzę.
Akcja „Drugie życie” w Wielkopolsce trwała do 31 maja tego roku. W program zaangażowało się 20 tysięcy uczniów wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych. Patronat medialny nad akcją sprawują Polska Głos Wielkopolski, TVP Poznań, Radio Merkury.
W roku szkolnym 2009/2010 akcja „Drugie życie” objęła zasięgiem także młodzież z Małopolski oraz Warmii i Mazur. W program zaangażowało się 37 szkół małopolskich szkół ponadgimnazjalnych i 7 ostródzkich (pilotaż w województwie warmińsko-mazurskim). Spotkania podsumowujące szkolne kampanie odbędą się w czerwcu.
Wszelkie informacje dostępne są na stronie internetowej akcji pod adresem: www.drugiezycie.org.pl.
Komentarze do: 20 tysięcy uczniów z Wielkopolski zaangażowanych w kampanię "Drugie życie"