Santé Canada ogłosiła nowe reguły dotyczące etykietowania produktów spożywczych. Celem takiego zabiegu jest dostarczenie konsumentom bardziej szczegółowych informacji na temat obecności alergenów, glutenu oraz siarczynów w produktach pokarmowych.
Kanadyjski minister zdrowia precyzuje, że nowe etykietki powinne jasno wskazywać na obecność takich substancji, a przede wszystkim w składnikach używanych do przygotowywania posiłków. Na przykład, w przypadku produktu zawierającego przyprawy, etykietka powinna wspomnieć, czy przyprawy te zawierają alergeny i gluten.
Substancje pochodzące z mleka, jajek oraz ryb stosowane od oczyszczania wina oraz napojów spirytusowych, powinny także być wspomniane na etykietkach.
Wszystkie rodzaje piwa są zwolnione z nowych reguł etykietowania. Zwolnienia te zostały przyznane w następstwie intensywnego lobbyingu ze strony browarników, którzy stwierdzili, iż ludzie dotknięci celiakią – bardzo ciężką nietolerancją glutenu, która dotyka blisko jedną osobę na dziesięć w populacji kanadyjskiej – wiedzą już, że piwo jest zrobione z ziaren zbóż zawierających substancje niebezpieczne dla ich zdrowia.
Zobacz również:
Producenci piwa stwierdzili także, że ostrzejsze normy w dziedzinie etykietowania będą bardzo szkodliwe dla najmniejszych browarników.
Sante Canada stwierdziła, iż wyjątek dla browarników został ustanowiony chwilowo.
Nowe reguły etykietowania będą wdrażane stopniowo, przez okres kolejnych 18 miesięcy, co ma pozwolić przemysłowi na przystosowanie się do sytuacji. Oznacza to, że zwyczajne słowa, takie jak „zboża” albo „mleko” powinny być preferowane, zamiast bardziej złożonych sformułowań.
Kanadyjska minister zdrowia Leona Aglukkaq mówi, że zmiany te mają przede wszystkim na celu zapewnienie ochrony dzieciom. Zmiany dotyczące zasad etykietowania mają uprościć zadanie rodzicom dzieci, które cierpią na alergie pokarmowe, pozwalając im na szybszą identyfikację składników, które mogą okazać się niebezpieczne albo śmiertelne dla dzieci, stwierdziła pani minister w komunikacie.
Santé Canada ocenia, iż alergie pokarmowe dotyczą od 5% do 6% dzieci oraz od 3% do 4% dorosłych obywateli Kanady.
Anaphylaxis Canada, grupa wsparcia oraz obrony praw pacjentów cierpiących na poważne alergie, z zadowoleniem przyjęła te nowiny, ale wyraziła swój zawód odnośnie wyjątku uczynionego dla piwa.
Pozwolenie na uczynienie wyjątku dla przemysłu browarniczego w ostatniej minucie, wbrew opinii lekarzy eksperów, konsumentów oraz doradców w dziedzinie zdrowia, a nawet wbrew opinii własnych doradców ministerstwa, dowodzi braku logiki oraz rodzi ważne pytania dotyczące wiarygodności procesu konsultacji medycznych, stwierdziła w komunikacie oragnizacja Anaphylaxis Canada, zachęcając jednocześnie ministerstwo do jak najszybszego uregulowania tej kwestii.
Komentarze do: Alergie: nowe reguły dotyczące etykietowania produktów