Osoby starsze lepiej asymilują nowe informacje, jeśli uczą się ich stale, metodą prób i błędów, zamiast spokojnie, przy pomocy każdego pytania, po którym następuje poprawna odpowiedź do zapamiętania, jak podaje pewne kanadyjskie badanie, opublikowane w zeszłym tygodniu.
Badacze z instytutu badawczego Rotman z centrum Baycrest, badającego warunki umysłowe osób starszych, przy Uniwersytecie w Toronto, wykazali po raz pierwszy, że mózgi seniorów korzystają bardziej niż mózgi młodych z metody naucznia próba/błąd.
Ich badanie ukazało się również on line na stronie internetowej dziennika Psychology and Aging. Badanie to powinno zaskoczyć profesjonalnych nauczycieli oraz lekarzy specjalistów od rehabilitacji kognitywnej.
Zobacz również:
- Układ odpornościowy w wieku starczym
- Jak unikać upadków w starszym wieku?
- Jak zmienia się układ nerwowy podczas starzenia się organizmu?
- Jakie są skutki starzenia się skóry?
- Zmiany spowodowane upływem czasu...
- Narządy czuciowe w procesie starzenia organizmu
- Dlaczego się starzejemy?
- Na jakie operacje plastyczne seniorzy decydują się najczęściej?
Badanie to sprzeciwia się bowiem wielu publikacjom naukowym, według których popełnianie błędów w trakcie procesu uczenia się jest szkodliwe dla zapamiętywnia u osób starszych, oraz że metoda pasywna, bez błędów, z poprawną odpowiedzią dostarczoną uczniowi, jest lepsza dla mózgu.
Literatura naukowa tradycynie głosiła nauczanie bez popełniania błędów jako najlepsze dla osób starszych. A jednak, nasze badanie pokazało, że kiedy uczą się one materiału bardzo koncepcyjnego, gdzie mogą one ustalić znaczącą relację między swoimi błędami a informacją poprawną, którą mają zapamiętać, błędy mogą odgrywać calkowicie pozytywną rolę w procesie uczenia, zadeklarowała główna autorka tego projektu badawczego, pani Andrée-Ann Cyr.
Komentarze do: Gerontologia: trudności ze stymulowaniem starych mózgów