Nastolatki mają różne wzloty i upadki, to normalne: emocjonalne, hormonalne, a nawet intelektualne, jak sugeruje nowe badanie. Nastoletni mózg ciągle jest plastyczny, a więc także strefy mózgu związane z różnymi rodzajami inteligencji, zdają się rozszerzać i kurczyć, w miarę tego jak nastolatek nabywa niektórych umiejętności.
Zaobserwowaliśmy, że wskaźnik IQ u nastolatków, mierzony zarówno w testach werbalnych i niewerbalnych, zmieniał się w okresie trzech do czterech lat, napisała jedna z badaczek przeprowadzających to badanie, pani Cathy Price z University College London. Zgadzamy się co do tego, że niektóre z tych zmian muszą być związane ze zdolnościami, ponieważ odpowiada to zmianom w strukturach mózgu.
Iloraz inteligencji IQ bierze pod uwagę cały wachlarz umiejętności, takich jak pamięć, kompetencje werbalne, zrozumienie wizualne. Jest używany do przewidywania sukcesów w nauce, przyszłych osiągnięć, oraz perspektyw pracy. Generalnie, uważa się, że iloraz inteligencji pozostaje stabilny przez całe życie. Otrzymujesz wynik IQ, a twoje zdolności zostają porównane ze zdolnościami twoich równieśników.
Badacze przeanalizowali więc mózgi 33 zdrowych nastolatków. Zbadano ich IQ i przeprowadzono skanowanie mózgów, w różnym wieku: raz w 2004 roku, kiedy uczestnicy mieli od 12 lat do 16 lat, a także w 2008 roku, kiedy uczestnicy mieli od 15 lat do 20 lat.
Zobacz również:
- Czy osobowość człowieka zależy od właściwości jego mózgu?
- Mózg autystycznych dzieci reaguje na słowa, które dają rezultat w ich rozwoju
- Mózg dziecka: początki świadomości
- Jak strach obezwładnia mózg?
- Ćwiczenia umysłowe lepsze od leków w zapobieganiu zaburzeniom poznawczym?
- Objawy wylewu
- Krwotok podpajęczynówkowy
- Ropień mózgu
Poziom IQ w każdym wieku został porównany i okazało się, że niektórzy uczniowie nie odróżniali się od swoich równieśników, niektórzy przyśpieszyli, podnosząc poprzeczkę (około 20 punktów), a niektórzy z kolei cofnęli się i osiągnęli niższy wyniki niż ich równieśnicy, w porównaniu do pierwszego testu.
Może to oznaczać, że nawet ci, których pierwszy wynik był niski w teście IQ, mogą się poprawić; podczas gdy ci, którzy mieli wysoki wynik, mogą po prostu nie wykorzystać swojego potencjału.
Około 21% uczestników badania doznało znaczących zmian (na przykład, z przeciętnej spadając na poniżej przeciętnej), zarówno wzlotów jak i upadków. Generalnie, dla 35% uczniów zmienił się tylko jeden rodzaj inteligencji.
Robert Plomin, badacz w King's College London, który nie był związany z badaniem, uważa je za interesujące, ale obawia się małej grupki badanych osób: Mam nadzieję, że rezultaty tego badania powtórzą się na większej grupie. Do tej pory pozostanę sceptyczny.
Inteligencja i mózg
Fakt, że dla większości uczniów zmienił się tylko jeden typ inteligencji, może być wynikiem brytyjskiego systemu edukacji, mówią badacze.
Badacze jeszcze zaobserwowali, że kiedy wskaźnik IQ spadał albo się podnosił, pojawiały się również zmiany w dwóch regionach mózgu: kiedy wzrastał IQ werbalny, zmieniały się struktury aktywowane przez mowę; a kiedy zmieniał się wskaźnik IQ niewerbalny, zmieniały się struktury mózgu odpowiedzialne za ruchy palców.
Wcześniejsze badania pokazały, że podobne zmiany w mózgu można zaobserwować również u dorosłych, kiedy niektóre strefy ich mózgów były częściej używane.
Komentarze do: Iloraz inteligencji nastolatków może rosnąć i spadać, według badania