Niemowlęta zdają się pochłaniać niezwykle dużą ilość szeroko pojętej wiedzy, ucząc się nowych rzeczy i zdobywając kolejne zdolności każdego dnia. Naukowcy postanowili zbadać zdolności niemowląt do osiągania kolejnych stopni rozwoju stawiając tezę, iż na tej podstawie można określić zdolności, jakie owe dziecko będzie miało w późniejszym życiu.
Wyniki owych badań zostały opublikowane w listopadzie 2012 roku w czasopiśmie Stowarzyszenia Nauk Psychologicznych „Psychological Science”.
Jak uczysz się chodzić? Tysiące kroków i upadków każdego dnia
(Karen E. Adolph, Whitney G. Cole, Meghana Komati, Jessie S. Garciaguirre, Daryaneh Badaly, Jesse M. Lingeman, Gladys L. Y. Chan, and Rachel B. Sotsky)
W jaki sposób dzieci uczą się chodzić? W badaniu tym Adolph i jego koledzy nagrali piętnasto- i sześćdziesięciominutowe filmiki rejestrujące spontaniczną aktywność niemowląt. Kolejnym ich krokiem było zakodowanie liczb kroków, upadków oraz czołgań. Naukowcy odkryli, że niemowlęta poruszają się ogromną ilość razy. Każdy początkujący „chodzący” porusza się szybciej niż raczkujące dzieciaki, jednak zalicza on podobną ilość upadków oraz sukcesów wraz z osiąganiem kolejnych stopni.
Zobacz również:
- Czy osobowość człowieka zależy od właściwości jego mózgu?
- Czym jest sztywność umysłowa?
- Mózg dziecka: początki świadomości
- Jak strach obezwładnia mózg?
- Ćwiczenia umysłowe lepsze od leków w zapobieganiu zaburzeniom poznawczym?
- Mózg autystycznych dzieci reaguje na słowa, które dają rezultat w ich rozwoju
- Objawy wylewu
- Ropień mózgu
Zrodziła się więc sugestia, iż niemowlęta motywują się do rozpoczęcia chodzenia, ponieważ szybciej poruszają się chodząc i upadając, niż raczkując. Co więcej, niezwykle starają się poprawić swoje zdolności chodzenia niezliczonymi próbami i praktykowaniem.
Roczne niemowlęta podążają za cudzym głosem
(Federico Rossano, Malinda Carpenter, and Michael Tomasello)
Czy dzieci są w stanie rozpoznać, że dorośli poświęcają im uwagę po tonie ich głosów? Rossano i jego współpracownicy przeprowadzili eksperyment, w którym niemowlęta zostały umieszczone w miejscu ze wszystkich stron otoczonym drewnianą barierką. Jeden z badaczy ukrył się za barierką i mówił w kierunku jednego z boksów. Jednocześnie reszta zespołu obserwowała, które z dzieci poruszy się w swojej „przestrzeni”.
Rossano i jego koledzy odkryli, że niemowlęta poruszają się w tych miejscach do których skierowany był głos. To samo badanie przeprowadzone wśród szympansów pokazało, że nie u małp tych nie występuje takie „podążanie” za barwą głosu. Pozwala to wysnuć wniosek, że dzieci mogą wywnioskować czy dorosły zwraca się do nich, kierując się jego barwą głosu.
Komentarze do: Jak funkcjonuje mózg niemowlęcia?