Według ostatniego badania amerykańskiego, nasz iloraz inteligencji może ewoluować w okresie nastoletnim. W rzeczywistości, zmiany te są związane ze zmianami fizycznymi, które zachodzą w naszej strukturz mózgowej. Od wielu lat stawiamy sobie to pytanie: czy IQ jest stałe?
A naukowcy nie mogą się zgodzić co do odpowiedzi. Czy istnieje jakiś pewny środek, dzięki któremu możemy sobie podnieść IQ? Tak, ale jeśli chodzi o podniesienie rzeczywistej inteligencji, nie jest to takie proste.
Jest bardzo łatwy sposób, żeby podnieść nasze umiejętności rozwiązywania testów na inteligencję: robić ich dużo. Naukowcy nazywają to efektem praktyki i jest to mniej lub bardziej niezawodne. Ale uwaga, pułapka: testy IQ mierzą koncept nazywany, w psychometrii, czynnikiem g, czyli inteligencję generalną.
Związek między testami IQ a słynnym czynnikiem g zostal określony w przebiegu wielu badań podłużnych, które wykazują, że ci, którzy otrzymują dobre wyniki w testach IQ, mają lepsze oceny w szkole i lepiej przechodzą egzaminy wstępne na uniwersytety (w Stanach Zjednoczonych), a następnie mają lepiej płatną pracę.
Jednakże, kiedy poprawiasz swój wyniki w rozwiązywaniu testów IQ, rozwiązując je kilogramami czy też tonami, efekt praktyki zniszczy korealcję, która istnieje między IQ a czynnikiem g. Trening bowiem sprawi jedynie, że będziesz po prostu lepsza/y w konkretnym rozwiązywaniu testów, a nie inteligentniejsza/y.
Pracować więcej, aby mieć większe IQ?
Najlepszą znaną metodą na wzmocnienie inteligencji jest ... kucie. Z każdym straconym rokiem szkolnym, nastolatki – które mogą chodzić do szkoły, a nie chodzą - tracą od 1,5 do 5 punktów IQ. Osoby zajmujące strategiczne miejsc pracy, nabywając zdolności rozwiązywania problemów, nabywają również dodatkowych punktów IQ.
Zobacz również:
Podczas gdy IQ osób, które wypełniają funkcje nieintelektualne i powtarzające się, z czasem zaczyna spadać. Osoby starsze są w szczególności podatne na degenerację umysłową, a ich IQ ma często tendencję do spadania.
Z różnych powodów, ciężko jest ustalić związek między tymi różnicami w IQ a zmianami, które dotyczą czynnika g. W rzeczywistości, nastolatki, które nie skończyły szkoły, generalnie gorzej radzą sobie w życiu. Ale nie jest powiedziane, że dzieje się tak z powodu „niskiej inteligencji generalnej”, czy też dlatego, że nie mają dyplomu (a więc, trudniej im znaleźć na przykład dobrą pracę, choć mogą być lepsi niż osoby z dyplomami, ale nie mają dokumentów, które potwierdzałyby ich kompetencje).
Badacze w dziedzinie psychometrii nie za bardzo wiedzą jak oddzielić sukces od zdolności. A więc, w jaki sposób możemy stać się inteligentni, i to szybko?
W 2008 roku, badacze z uniwersytetu w Michigan oraz z uniwersytetu w Bernie, przeprowadzili doświadczenie, w ramach którego badani musieli wykonywać testy w postaci zagadek pamięciowych. Co trzy sekundy, ekran komputera pokazywał obrazek, a za każdym razem, jak pojawiał się nowy, uczestnik, wyposażony w kask, słyszał literę alfabetu.
Zadanie polegało na zareagowaniu, kiedy pojawiał się ten sam obrazek albo ta sama litera, w określonym przedziale czasowym. W miarę trwania doświadczenia, użytkownikom szło coraz lepiej; następnie poproszono ich o identyfikowanie powtarzających się liter i obrazków, oddzielonych od siebie coraz bardziej w czasie.
Badacze w ten sposób stwierdzili, że wyniki tych uczestników rozwiązujących testy typu IQ poprawiły się w tym samym czasie, co ich umiejętności rozwiązywania gier pamięciowych, zaproponowanych w eksperymencie.
Żonglerka intelektualna
Nie wiemy zbyt dobrze dlaczego gry pamięciowe poprawiają wyniki w testach IQ, ale autorzy badania przypuszczają, że te gry nauczyły uczestników żonglowania, w umyśle, wieloma ideami za jednym razem– jest to kompetencja niezbędna w rozwiązywaniu testów IQ.
Niektóre zapytania pozostają jednakże bez odpowiedzi. Nie potrafimy jeszcze z całą pewnością stwierdzić, że kompetencje nabyte w grach pamięciowych są użyteczne w świecie realnym. Innymi słowy, czy zwiększają one czynnik g. Nie jesteśmy również pewni, czy te kompetencje są nabyte na stałe.
Dodatkowe badanie przeprowadzone na dzieciach sugeruje, że te, które poprawiły swoje wyniki dzięki praktyce – praktyka czyni mistrza? – zachowały swoje kompetencje. Ale, dzieci nowe umiejętności nabywają szybciej niż dorośli. Ważne jest jednak, żeby pamiętać, iż gry pamięciowe poprawiają jeden tylko aspekt inteligencji. Który, co oczywiste, jest użyteczny.
Komentarze do: Jak podnieść sobie IQ? Zostać w szkole … albo ćwiczyć pamięć