Jeśli rozpocząłeś naukę gry na fortepianie w pierwszej klasie podstawówki, lub gdy puszczano ci muzykę w przedszkolu, dziękuj rodzicom i nauczycielom. Te lekcje, nieważne czy je kochałeś czy nie - przyczyniły się do rozwoju twojego mózgu. Im wcześniej rozpocząłeś muzyczne lekcje, tym silniejsze połączenia w mózgu.
Badania opublikowane w Journal of Neuroscience sugeruje, że szkolenie w zakresie muzyki, zanim ma się siedem lat, ma znaczący wpływ na rozwój mózgu.
Badania zostały przeprowadzone przez studentów w laboratorium profesora psychologii Concordia University pod okiem Virginii Penhune, oraz we współpracy z Robertem J. Zatorre, badaczem z Montreal Neurological Institute and Hospital na McGill University.
Badanie dostarcza silnych dowodów, że lata pomiędzy szóstym a ósmym rokiem życia są "wrażliwym okresem", w którym muzyczny trening współdziała z normalnym rozwojem mózgu, by produkować długo utrzymujące się zmiany w zdolnościach motorycznych i strukturach mózgu.
"Nauka gry na instrumencie wymaga koordynacji między rękami i bodźcami wzrokowymi i słuchowymi," mówi Penhune.
Zatorre i Penhune przetestowali 36 dorosłych muzyków podczas ruchu i zeskanowali ich mózgi. Połowa z tych muzyków rozpoczęła szkołę muzyczną zanim skończyli siedem lat, podczas gdy druga połowa rozpoczęła edukację w późniejszym wieku, ale obie grupy miały taką samą liczbę lat muzycznego wykształcenia i doświadczenia.
Zobacz również:
- Mózg autystycznych dzieci reaguje na słowa, które dają rezultat w ich rozwoju
- Objawy wylewu
- Czym jest sztywność umysłowa?
- Mózg dziecka: początki świadomości
- Ćwiczenia umysłowe lepsze od leków w zapobieganiu zaburzeniom poznawczym?
- Jak strach obezwładnia mózg?
- Krwotok podpajęczynówkowy
- Prawa półkula mózgu - za co odpowiada i jak ją ćwiczyć?
Te dwie grupy zostały również porównane z osobami, które otrzymały niewielkie lub nie miały żadnego formalnego wykształcenie muzycznego.
Porównując zdolności motoryczne między grupami zauważono, że muzycy, którzy rozpoczęli naukę przed osiągnięciem siedmiu lat, mieli lepsze poczucie rytmu, nawet po dwóch dniach praktyki.
Porównując strukturę mózgu, to osoby, które zaczęły wcześnie swą przygodę z muzyką, miały większą ilość istoty białej w ciele modzelowatym, czyli wiązek włókien nerwowych, które łączą lewe i prawe obszary mózgu odpowiedzialne za zdolności motoryczne. Co ważne, naukowcy odkryli, że im wcześniej muzyk zaczął grać w dzieciństwie, tym występowała większa łączność.
Co ciekawe, badania mózgu nie wykazały różnicy między osobami, które nie grają, a muzykami, którzy rozpoczęli szkolenie w późniejszym okresie życia. Sugeruje to, że rozwój mózgu (rozważając wpływ muzyki) następuje wcześnie lub wcale. Korzyści z wczesnej edukacji muzycznej wykraczają poza zdolności do gry na instrumencie.
"Badanie to jest istotne, by pokazać, że trening jest bardziej efektywny w młodym wieku, ponieważ niektóre aspekty anatomii mózgu są bardziej wrażliwe na zmiany we wczesnych latach", mówi współautor, dr Zatorre, który jest zastępcą dyrektora International Laboratory for Brain Music and Sound Research.
Ale, jak mówi Penhune, ważne jest, aby pamiętać, że to, co pokazują badania to fakt, że wczesny start daje ludziom szczególne umiejętności i powoduje pewne pozytywne zmiany w mózgu, ale te rzeczy nie muszą uczynić takich osób lepszymi muzykami.
Ważne są umiejętności, jak również entuzjazm, styl, komunikacja i wiele innych rzeczy, których się nie mierzy. Wczesny start prawdopodobnie nie zrobi cię geniuszem.
Komentarze do: Lekcje muzyki we wczesnym wieku pobudzają rozwój mózgu