Trwa Tydzień Świadomości Czerniaka. Przypominamy, że czerniak to temat przewodni tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. 13 czerwca zobaczymy po raz pierwszy opracowaną przez młodzież kampanię poświęconą profilaktyce tego groźnego nowotworu skóry.
Młodzież biorąca udział w VI edycji programu „Mam Haka na Raka” mierzy się z czerniakiem. Po aktywnościach regionalnych, najlepsze zespoły zakwalifikowały się do udziału w Warsztacie Kreatywnym, gdzie specjaliści przekazali im wiedzę nt. tworzenia kampanii społecznych. 567 młodych ludzi zastanawiało się nad tym, jak zachęcić do profilaktyki czerniaka, który charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką wzrostu na całym świecie. Zwracanie uwagi na profilaktykę: rozsądne korzystanie ze słońca, zdecydowaną rezygnację z uczęszczania do solarium oraz samokontrolę własnego ciała to wyzwanie, przed którym stanęli Hakowicze w konkursie na projekt tegorocznej kampanii społecznej.
13 czerwca podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się w ATM Studio w Warszawie poznamy zwycięzców szóstej edycji. Tego dnia zostanie również po raz pierwszy wyemitowany spot profesjonalnej kampanii opracowanej na podstawie pomysłu uczestników programu „Mam Haka na Raka”. Następnie kampania zostanie przeprowadzona w całej Polsce.
- Polacy będą mogli zapoznać się z przekazem w okresie letnim, kiedy jest zwiększona ekspozycja na słońce, więc dotrzemy do nich w odpowiednim momencie. Mamy nadzieję, że kampania wpłynie na ich postawy – mówi prof. Piotr Rutkowski z Kliniki Nowotworów Tkanek Miękkich, Kości i Czerniaków w Centrum Onkologii w Warszawie, jeden z członków jury, którzy oceniali pomysły uczestników Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”.
Profesor zaznacza, że w ciągu ostatnich 20 lat w Polsce liczba zachorowań na czerniaka wzrosła 3-krotnie. Co roku na ten najgroźniejszy z nowotworów skóry zapada 2,5-3 tys. Polaków i aż 40% z nich umiera. Dotyczy ludzi w każdym wieku. Młodzi są również w grupie ryzyka zachorowalności na czerniaka.
Zobacz również:
Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka” odbywa się pod honorowym patronatem Parlamentu Europejskiego, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Polskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej i Polskiego Towarzystwa Onkologicznego. Partnerami programu są: Naczelna Izba Aptekarska, Związek Powiatów Polskich, Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich, Uczelniane Centrum Zdrowia Środowiskowego, Studenckie Towarzystwo Onkologiczne, Studenckie Koło Managerów, Press Club, Stowarzyszenie Chorych na Czerniaka, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych i Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia.
*****
Organizatorem „Mam Haka na Raka” jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline. Program ten jest ogólnopolską inicjatywą skierowaną do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Jego celem jest umiejętne zaangażowanie młodych ludzi w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed Hakowiczami jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej.
W sześciu edycjach programu wzięło udział 3 669 zespołów, czyli 18 833 uczestników. Działalność młodzieży została nagłośniona za pośrednictwem ponad 4 000 publikacji w mediach na łączną wartość ponad 6 mln złotych. Kampanie „Mam Haka na Raka” dotarły do ponad 8 milionów Polaków, a stronę www.mamhakanaraka.pl odwiedziło w tym czasie ponad 2 miliony Internautów. Tylko w V i VI edycji w wykładach edukacyjnych z zakresu profilaktyki nowotworowej uczestniczyło 270 000 Polaków, rozdano 552 000 ulotek, zebrano blisko 224 000 podpisów pod deklaracją „Zachęcę 1 osobę do wykonania badania profilaktycznego”, a ponad 4 000 instytucji zaangażowało się w działania w regionach, m.in. media, lokalne samorządy, eksperci oraz firmy prywatne.
Dotychczas w ramach programu powstało 5 kampanii społecznych: „Wystarczy tak niewiele…” (rak piersi), „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię” (rak szyjki macicy), „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” (rak prostaty), „Nie wiąż się z papierosem” (rak płuca) oraz „Zabezpiecz tyły. Zrób kolonoskopię” (rak jelita grubego). Informacje o poszczególnych kampaniach można znaleźć w Internecie: www.wystarczytakniewiele.pl, www.zbrobcytologie.pl, www.zbadajprostate.pl, www.niezpapierosem.pl, www.zrobkolonoskopie.pl.
Artyści – ambasadorzy MHNR6
Marcin „Liber” Piotrowski jest autorem tekstów, wokalistą i artystą, który swoją sceniczną karierę rozpoczynał w grupie hip-hopowej Ascentoholix. W 2008 roku na gali ESKA Music Awards Liber zdobył nagrody za najlepszego artystę oraz najlepszy album roku. Dużą popularność zyskał za płytę nagraną wraz z Sylwią Grzeszczak pt. „Ona i On”. Od tego czasu jego kariera dynamicznie przyspieszyła.
Rafał Brzozowski jest utalentowanym wokalistą i muzykiem, który swoją karierę muzyczną rozpoczął od programu „Szansa na Sukces”. W 2011 roku Rafał został półfinalistą programu „The Voice Of Poland”. Rok później artysta wydał swoją debiutancką płytę pt. „Tak Blisko”.
Natalia Szroeder, w porównaniu do jej dwóch starszych kolegów, jest mniej znaną, ale utalentowaną artystką. Swoją przygodę z muzyką rozpoczęła od programu „Od przedszkola do Opola”. W 2011 roku Natalia wygrała telewizyjny program „Szansa na Sukces”. Obecnie współpracuje z Liberem przy nowej płycie.
Komentarze do: Mam haka na raka, czyli hakowicze w Tygodniu Świadomości Czerniaka