Szukaj

Matka-Polka-Businesswoman

Podziel się
Komentarze0

W ubiegły weekend obchodziliśmy Dzień Matki. Jak wygląda jej obecny obraz? Zagoniony świat XXI. wieku mocno zmienił wizerunek Matki – coraz większa ich grupa jest aktywna zawodowo, z sukcesem łącząc karierę w korporacjach z rolą gospodyń domowych. Narodziny dziecka są dla kobiet bardzo często punktem zwrotnym w życiu – decydują się na przebranżowienie, bądź założenie własnych firm. Matka-Polka- Businesswoman – idzie nowe?



Miejsce kobiety jest w domu i przy dzieciach – taka opinia gościła jeszcze niedawno w umysłach większości mężczyzn, a powtarzanie jej jak mantry powodowało, że także same panie godziły się na taki los. Ostatnie kilkanaście lat przyniosło na szczęście zdecydowane zmiany w myśleniu. Kobiety zajmują kluczowe stanowiska w rządach i największych korporacjach, zakładają własne firmy, a jednocześnie pozostają matkami.

Joasia Majewska i Kasia Szaszkiewicz są z zawodu architektkami wnętrz. Przez wiele lat zajmowały się tylko usługami projektowymi. Ich pomysł na zupełnie inny biznes wyniknął z potrzeby. Któregoś dnia, kiedy bezskutecznie szukały w Sieci informacji na temat konkursów z dziedziny architektury wnętrz, wpadły na pomysł stworzenia platformy agregującej najciekawsze konkursy oraz wydarzenia z różnych obszarów sztuki. Tak powstał serwis KonkursyKreatywne.pl (wrzesień 2009).

Przedsięwzięcie jest jednym z ciekawszych startupów na polskim rynku, a w ubiegłym roku zostało laureatem konkursu LabStar, wspierającego najciekawsze projekty internetowe. – Samo „przebranżowienie się” było dla nas ogromnym wyzwaniem. Wcześniej nie miałyśmy praktycznie żadnego doświadczenia z biznesem internetowym, ale szybko się uczyłyśmy. Bardzo pomógł nam udział w konkursie LabStar – otrzymałyśmy dużo wsparcia od mentorów – począwszy od spraw stricte technologicznych, skończywszy na marketingu – powiedziała Asia Majewska.


Obydwie mamy dzieci, pogodzenie roli mamy oraz prowadzenie własnej firmy bywa oczywiście męczące. Jednak satysfakcja, jaką daje tworzenie czegoś własnego i odkrywanie nowych obszarów zawodowych jest tego warte. Poza tym, który pracodawca zgodziłby się na to, żeby dzieci odwiedzały nas w pracy? – pyta z uśmiechem Kasia Szaszkiewicz.

Biznes-mamy to przede wszystkim młode kobiety, dla których przyjęcie roli „kur domowych” jest po prostu nie do pomyślenia. Według badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii przez London School of Econimics ponad jedna trzecia (36%) zarejestrowanych mam-przedsiębiorców ma 26-30 lat, a trzy czwarte (74%) zanim założyło własną firmę, pracowało poprzednio na etacie.


To, co pcha kobiety, to zakładania własnej działalności czy przebranżowienia się to przede wszystkim siła woli. Do tego dodać należy ogromną chęć stworzenia z pasji biznesu - w odróżnieniu od mężczyzn którymi raczej kierują cele finansowe. My – kobiety jesteśmy większymi idealistkami – zaznacza Olga Kozierowska, dziennikarka TVN24 i Radia Pin, pomysłodawczyni projektu „Sukces pisany szminką”, mającego w zamyśle wpieranie pracujących kobiet.

Co w takim razie powinni robić mężowe i partnerzy przedsiębiorczych mam?


Zdaniem Kozierowskiej przede wszystkim chodzi o wsparcie. – Powinni po prostu przestać przeszkadzać i bać się o swoją pozycję. Nic nie stracą na tym jak "pozwolą" swojej kobiecie realizować marzenia. – Joasia Majewska uważa, że podobna sytuacja powinna mieć miejsce także w kwestiach zawodowych.

Kobieta i mężczyzna różnią się także pod względem zarządzania przedsiębiorstwem, ale nie należy rozpatrywać tego w kategoriach „lepiej-gorzej”, a „inaczej”. – Naszym partnerem biznesowym od pół roku w KonkursachKreatywnych jest mężczyzna. Myślę, że różnica płci jest zdecydowanie szansą, gdyż na wszystkie sprawy możemy patrzeć w dwójnasób. –
–  Kobiety stają się niezależne, coraz mniej jest typowych „housewife”, zapatrzonych w mężów, bo oprócz wychowywania dzieci i serwowania obiadów trzeba jeszcze coś w życiu robić - nawet dla higieny umysłu. Nie mówię tu tylko o prowadzeniu biznesu, może to być realizacja wszelakich pasji. Jeżeli zaś mówimy o własnej firmie - to obserwuję pewien trend - macierzyństwo wyzwala z kobiet dodatkową siłę i wiele z nich po urodzeniu dziecka odchodzi z korporacji i otwiera własną działalność
– podsumowuje Olga Kozierowska.