Happeningami popularyzującymi wiedzę o przeszczepach rozpoczęła się wczoraj (26 października 2011) kampania „Drugie życie” na Ziemi Lubuskiej i w Małopolsce. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w Gorzowie Wielkopolskim i Krakowie rozdawali w miejskich autobusach i tramwajach oświadczenia woli i odpowiadali na pytania dotyczące transplantacji.
Kampania ma pomóc młodym ludziom zrozumieć znaczenie transplantacji. Uczniowie otrzymają niezbędne materiały promocyjne i edukacyjne, przy pomocy których będą prowadzili własne, szkolne działania przybliżające zagadnienia przeszczepiania narządów i oświadczenia woli. „Wokół transplantacji narosło wiele mitów i stereotypów, które należy obalić rzetelną wiedzą. To najnowocześniejsza metoda leczenia, uznana na całym świecie, która ratuje życie i przywraca zdrowie ciężko chorym ludziom” - mówi dr Teresa Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizatora kampanii. Pracownicy spółki na co dzień, w stacjach dializ, opiekują się ludźmi nieuleczalnie chorymi z niewydolnością nerek. Widzą też jak zmienia się życie chorych po przeszczepie, jak powracają oni do aktywności zawodowej i rodzinnej, jak sami mówią – rodzą się ponownie. „Wprowadzamy do naszych stacji dializacyjne technologie jutra, śrubujemy standardy leczenia i opieki, aby zgłaszać jak najwyższy procent pacjentów do przeszczepu. Czuliśmy jednak, że możemy zrobić jeszcze więcej. Teraz mamy swój udział w promocji transplantacji” – mówi Teresa Rydzyńska, prezes FMC.
Jednym z najważniejszych elementów akcji „Drugie życie” będzie popularyzacja oświadczeń woli, które są potwierdzeniem zgody na wykorzystanie organów w wypadku nagłej śmierci. Oświadczenie to kartka wielkości dowodu osobistego, której podpisanie dokumentuje wolę ratowania życia ciężko chorych. Jednak o tym, jak będą wyglądały szkolne kampanie zadecydują sami uczniowie. Młodzi ludzie mogą m.in. organizować spotkania z lekarzem i osobą po przeszczepie, kolportować oświadczenia woli, tworzyć plakaty i ulotki oraz prowadzić własne, niekonwencjonalne działania promocyjne. „W ubiegłych edycjach kampanii młodzież przeprowadziła szereg działań, które zaskakiwały dojrzałością i pomysłowością. Mamy nadzieję, że i w tym roku inicjatywa oraz zaangażowanie uczniów wniosą w kampanię dużo pozytywnego zamieszania” - mówi Magdalena Wolska, koordynator kampanii.
Celem kampanii „Drugie życie” jest zwiększenie liczby przeszczepów w Polsce. Według statystyk Poltransplantu we wrześniu 2011 w kraju na przeszczep narządu czekało 2050 osób. W tym miesiącu (wrzesień 2011) przeszczepiono 111 narządów od osób zmarłych. Brak organów do przeszczepu stanowi jedną z głównych przyczyn ograniczających liczbę zabiegów, które dla wielu chorych są jedynym ratunkiem. W Polsce obowiązuje zasada zgody domniemanej, zgodnie z którą każdy, kto nie zgłosił sprzeciwu do Centralnego Rejestru Sprzeciwów jest potencjalnym dawcą narządów. W praktyce rodzina często nie jest jednak świadoma decyzji zmarłego i nie zgadza się na ich pobranie.
Zobacz również:
- Nowatorska operacja przeprowadzona w Poslce - wszczepienie pacjentowi więzadła od świni!
- W Afryce Południowej miał miejsce pierwszy udany przeszczep penisa
- Małoletni, jako dawcy w świetle polskich przepisów transplantcyjnych
- Transplantacja krwi pępowinowej może uratować życie!
- Transplantacja organów: 10 niewiarygodnych historii
- Pierwszy całkowity przeszczep twarzy: wyzwanie dla chirurga
- Przeszczep: dlaczego należy zażywać lek immunosupresyjny?
- 50 - lecie transplantacji wątroby: współczesne bariery i perspektywy
„Każdy z nas, posiadając wiedzę dotyczącą transplantacji powinien odpowiedzieć sobie na pytanie - czy zgadzam się, by po śmierci moje narządy uratowały życie innym? O swojej decyzji – niezależnie czy jest to zgoda czy sprzeciw - należy poinformować rodzinę. Takie działanie w tragicznej sytuacji pozwala zdjąć z rodziny ciężar odpowiedzialności za decyzję, która nie została wyrażona za życia, a której podjęcie stanowi swoisty testament i pozwala postąpić zgodnie z wolą zmarłego” – tłumaczy Magdalena Wolska. Wiedza o decyzji zmarłego w sprawie przeznaczenia jego narządów do przeszczepu pomaga również lekarzom. Pozwala na zaoszczędzenie czasu w sytuacjach, w których liczą się minuty.
W województwie lubuskim akcja „Drugie życie” organizowana jest po raz pierwszy. Pierwsza edycja akcji „Drugie życie” w Małopolsce miała miejsce w 2009 roku. Organizatorzy projektu, w każdym regionie, przyznają najciekawszym kampaniom wyróżnienia w postaci czeków charytatywnych na dowolnie wybrany cel dobroczynny.
W Lubuskiem kampanię organizują Fresenius Medical Care Polska oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Akcję w regionie wspierają: Wojewoda Lubuski, Lubuski Kurator Oświaty, Lubuski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia. W Małopolsce współorganizatorami kampanii są Fresenius Medical Care Polska oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych. Akcję wspierają Wojewoda Małopolski, Marszałek Województwa i Kuratorium Oświaty.
W skali ogólnopolskiej kampanii patronują: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant. W styczniu 2012 roku akcja obejmie również uczniów z Wielkopolski oraz Warmii i Mazur.
Do udziału w kampanii zapraszamy po 30 szkół ponadgimnazjalnych z województw Wszelkie informacje o akcji, w tym szczegółowy harmonogram i sposób przyjmowania zgłoszeń uczestnictwa od szkół, znajdują się na stronie internetowej www.drugiezycie.org.pl.
Więcej o historii kampanii „Drugie życie”
Pierwszy etap akcji „Drugie życie” odbył się wiosną 2009 roku w Poznaniu. Zainteresowanie projektem zaowocowało kontynuacją akcji w Wielkopolsce, Małopolsce oraz na Warmii i Mazurach. Przez trzy edycje, od stycznia 2009 do czerwca 2011 roku, w projekt włączyli się uczniowie blisko 200 liceów i techników z trzech województw (wielkopolskie, małopolskie, warmińsko-mazurskie). Młodzież przeprowadziła szereg działań, wg własnych pomysłów, doprowadzających do rozdania 180 tys. oświadczeń woli. W trwającym roku szkolnym do udziału w kampanii zapraszamy uczniów 120 szkół ponadgimnazjalnych z województw: lubuskiego, wielkopolskiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Wszelkie informacje o kampanii i jej organizatorach znajdują się na stronie internetowej: www.drugiezycie.org.pl. Akcję organizuje Fresenius Medical Care Polska. Działania w skali ogólnopolskiej wspierają Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych oraz Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant.
--------------------------------------------------------------------
Fresenius – światowy lider w dializoterapii
Fresenius Medical Care jest międzynarodowym liderem w zakresie nefrologii i dializoterapii. Wyposaża szpitale i stacje dializ na całym świecie w najwyższej jakości aparaturę medyczną i produkty do prowadzenia dializ. W Polsce świadczy usługi na rzecz pacjentów z niewydolnością nerek pod marką Fresenius NephroCare Polska. To największy, niepubliczny operator stacji dializ w kraju. Pod opieką ponad 70 stacji dializ należących do firmy jest kilka tysięcy pacjentów. Działalność Fresenius to również poradnie nefrologiczne i oddziały nefrologiczne.
Dzięki ciągłemu pogłębianiu wiedzy oraz stosowaniu innowacyjnych metod leczniczych i produktów do dializ, FMC udaje się utrzymywać najwyższe standardy opieki nad pacjentami z niewydolnością nerek. Obecna pozycja firmy Fresenius Medical Care na rynku oparta jest na ponad 40 latach doświadczeń i inwestycji w sprzęt oraz badania. FMC nieustannie dąży do udoskonalania stosowanych urządzeń i produktów oraz wprowadzania nowych sposobów terapii. Głównymi celami działań podejmowanych w placówkach Fresenius Medical Care jest wydłużenie średniej długości życia oraz poprawa jakości życia chorych.
Komentarze do: O transplantacji w tramwaju