Wstępne wyniki badań prowadzonych stale i na dużą skalę przez Yale School of Medicine, wskazują na to, że oksytocyna - naturalnie występująca substancja wytwarzana w mózgu i w całym ciele – poprawia czynności mózgowe w rejonach, które znane są z przetwarzania informacji społecznej u dzieci i młodzieży ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD).
Zespół badawczy z Yale Child Study Center, w którego skład wchodzi habilitowany adiunkt Ilanit Gordon i Kevin Pelphrey, profesor nadzwyczajny psychiatrii dziecięcej i psychologii, zaprezentował wyniki w sobotę, 19 maja o godzinie 15:00 na Międzynarodowym Spotkaniu Badań nad Autyzmem.
"Nasze wyniki są pierwszym krokiem w kierunku opracowania bardziej skutecznych metod leczenia zaburzeń pod względem interakcji społecznych obecnych u osób autystycznych. Metody te mogą zawierać kombinację interwencji klinicznych z administracją oksytocyny," powiedział Gordon. "Takie podejście do leczenia zasadniczo zwiększy naszą wiedzę na temat autyzmu oraz sposobów walki z tą chorobą."
Społeczno-komunikacyjna dysfunkcja jest najbardziej charakterystyczną cechą autyzmu. Zaburzenie neurorozwojowe może być wielkim obciążeniem pod względem emocjonalnym i finansowym, zarówno dla osoby dotkniętej chorobą, jak i jej rodziny czy reszty społeczeństwa.
Zobacz również:
- Czy osobowość człowieka zależy od właściwości jego mózgu?
- Czym jest sztywność umysłowa?
- Mózg dziecka: początki świadomości
- Jak strach obezwładnia mózg?
- Ćwiczenia umysłowe lepsze od leków w zapobieganiu zaburzeniom poznawczym?
- Mózg autystycznych dzieci reaguje na słowa, które dają rezultat w ich rozwoju
- Objawy wylewu
- Ropień mózgu
Gordon powiedział, że chociaż zrobiono wielki postęp w dziedzinie badań nad autyzmem, znanych jest tylko kilka skutecznych metod jego leczenia i żadna bezpośrednio nie oddziałuje na dysfunkcję społeczną. Oksytocyna przykuła uwagę naukowców, ze względu na jej udział w regulacji umiejętności społecznych oraz jej roli w wielu aspektach zachowań społecznych oraz społecznym poznaniu ludzi i innych gatunków.
Aby ocenić wpływ oksytocyny na czynność mózgu, Gordon i jego zespół przeprowadzili pierwszą w swoim rodzaju, podwójnie ślepą próbę kontrolowaną przez placebo, badając dzieci i młodzież z ASD, w wieku od 7 do 18 lat. Członkowie zespołu dali dzieciom pojedynczą dawkę oksytocyny w sprayu do nosa i użyli funkcjonalnego rezonansu magnetycznego obrazującego aktywność mózgu, aby zaobserwować jego działanie.
Zespół odkrył, że oksytocyna zwiększyła aktywacje w obszarach mózgu odpowiedzialnych za proces przetwarzania społecznych informacji. Gordon powiedział, że aktywacje te, powiązane były z umiejętnościami umożliwiającymi skuteczną komunikację społeczną, takich jak widzenie, słyszenie i przetwarzania informacji istotnych dla zrozumienia innych ludzi.
Innymi autorami badania byli: Randi H. Bennett, Brent C. vander Wyk, James F. Leckman i Ruth Feldman.
Komentarze do: Oksytocyna poprawia czynności mózgu u dzieci z autyzmem