Badanie otrzymało nagrodę na Dorocznej Konwencji Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego. Naukowcy UCLA odkryli, że osoby starsze, które regularnie używały komputerowego programu ćwiczeń dla mózgu, wykazały znacznie lepszą pamięć i umiejętności językowe.
WYNIKI:
Zespół zbadał 59 uczestników ze średnią wieku 84 lata, rekrutujących się z lokalnych społeczności emerytów z południowej Kalifornii.
Ochotnicy zostali podzieleni na dwie grupy: pierwsza grupa ćwiczyła mózg średnio przez 73,5 sesji (20 minut) w okresie sześciu miesięcy, podczas gdy druga grupa ćwiczyła mniej niż 45 razy w tym samym okresie.
Naukowcy odkryli, że pierwsza grupa wykazała znacząco wyższą poprawę pamięci i umiejętności językowych w porównaniu do drugiej grupy.
SKUTKI:
Wyniki badań powiększają zakres wiedzy na temat, czy takie sposoby ćwiczenia mózgu mogą poprawić sprawność językową i pamięć, jak również chronić ludzi przed zaburzeniami umysłowymi wynikającymi ze starzenia się i z choroby Alzheimera.
Zobacz również:
- Układ odpornościowy w wieku starczym
- Jak unikać upadków w starszym wieku?
- Jak zmienia się układ nerwowy podczas starzenia się organizmu?
- Jakie są skutki starzenia się skóry?
- Zmiany spowodowane upływem czasu...
- Narządy czuciowe w procesie starzenia organizmu
- Na jakie operacje plastyczne seniorzy decydują się najczęściej?
- Czy można nauczyć się żyć z chorobą?
Związana z wiekiem utrata pamięci dotyka około 40 procent osób starszych i charakteryzuje się uświadamianiem sobie zaburzeń pamięci i spadkiem jej sprawności.
Wcześniejsze badania wykazały, że angażowanie się w aktywność umysłową może poprawić pamięć, ale niewiele badań wykonano w celu ustalenia, czy obecne na rynku gry ćwiczące mózg i programy trenujące pamięć są skuteczne w poprawie pamięci.
To jest jedno z pierwszych badań oceniających skutki komputerowego programu szkolenia pamięci.
NAGRODA:
Badanie otrzymało także nagrodę Blue Ribbon od Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego podczas corocznej konwencji tej organizacji, która odbyła się w tym tygodniu.
Nagroda Blue Ribbon jest przyznawana na podstawie niezależnej recenzji i ocenia metodologiczny rygor, wyjątkowość oraz potencjalny wpływ badań na teorię i praktykę w neuropsychologii klinicznej.