Tabliczki o zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim w sklepach i uprawnieniu sprzedawcy do okazywania mu dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy; kary za sprzedaż alkoholu dzieciom i młodzieży - takie były m.in. działania resortu zdrowia przeciwdziałające alkoholizmowi nieletnich. Wiceminister zdrowia Marek Ludwik Grabowski odpowiadał w środę w Sejmie na pytania posłów PiS: Małgorzaty Gosiewskiej, Tomasza Latosy i Witolda Czarneckiego dotyczące tej kwestii.
Grabowski przypomniał, że w ubiegłym roku resort zdrowia przygotował projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zakłada on, że w sklepach i miejscach podawania napojów alkoholowych musi być umieszczona tabliczka informująca o szkodliwości picia alkoholu i druga o zakazie jego sprzedaży osobom poniżej 18 roku życia oraz nietrzeźwym. W widocznym miejscu powinna się także znajdować informacja, że sprzedawca ma prawo skontrolować wiek nabywcy napoju alkoholowego.
Ponadto resort opracował katalog miejsc, w których piwo, czy inne alkohole nie mogą być sprzedawana, są to m.in. obiekty sportowe, pływalnie, zakłady opieki zdrowotnej. Niemożliwe będzie też sprzedawania alkoholu w handlu obwoźnym i obnośnym.
Zobacz również:
Jak powiedział Grabowski, projekt nakłada kary grzywny od 2,5 do 5 tys. zł za sprzedaż bądź podawanie alkoholu nieletnim.
Wiceminister powiedział, że resort, w innej nowelizacji, zaproponuje umieszczenie na opakowaniu napoju alkoholowego informacji o jego szkodliwości dla kobiet w ciąży i karmiących oraz osób nieletnich. Na opakowaniu miałaby się także znaleźć informacja o niebezpieczeństwie związanym z prowadzeniem pojazdu po spożyciu alkoholu.
Ponadto, jak podkreślił Grabowski, resort zdrowia rozważa ograniczenie reklam alkoholu w mediach.
Z przedstawionego w lutym 2006 r. raportu "Polska młodzież o alkoholu" przeprowadzonego przez prywatną firmę Homo Homini wynika, że 94 proc. nieletnich w Polsce przyznaje się do spożywania alkoholu, a 32 proc. - do utraty przytomności w wyniku spożycia alkoholu.
Wśród młodych ludzi 78 proc. pije alkohol okazjonalnie, na imprezach i spotkaniach towarzyskich, zaś 11 proc. - próbowało alkoholu raz w życiu. 9 proc. badanych zadeklarowało, że pije alkohol często, zaś 2 proc. przyznało, że codziennie.
Badanie pokazało, że głównym motywem sięgania przez młodzież po alkohol jest moda, a więc presja środowiska i znajomych. Taki motyw deklaruje 41 proc. badanych. Drugim istotnym czynnikiem jest niska cena, na co wskazało 35 proc. badanych.(PAP)
Komentarze do: Pijana Polska