Sukcesem zakończyła się kolejna już edycja kampanii edukacyjnej „Męska Sprawa”. Z indywidualnych konsultacji z lekarzem urologiem lub pielęgniarką skorzystało blisko 11 000 pacjentów. W grupowych spotkaniach poświęconych tematyce raka prostaty wzięło udział prawie 1 500 osób, z czego ponad 10 proc. stanowiły kobiety.
Tematyka dotycząca profilaktyki i leczenia chorych na raka prostaty w tej edycji spotkała się z największym zainteresowaniem w województwach pomorskim, wielkopolskim, łódzkim i kujawsko-pomorskim.
Od czerwca do października br. w całej Polsce odbyło się ponad 100 spotkań edukacyjnych o tematyce raka prostaty, w których wzięło udział prawie 1500 osób. Ich celem było przekazanie mężczyznom zagrożonym chorobą oraz ich najbliższym pełnej rzetelnej wiedzy na temat tego nowotworu. Pacjenci otrzymali informacje na temat konieczności wykonywania badań profilaktycznych, objawów raka gruczołu krokowego, jego leczenia oraz przeciwdziałania skutkom choroby.
Dodatkowo istniała możliwość spotkania się z innymi pacjentami urologicznymi, która okazała się niezwykle ważna w wymianie wzajemnych doświadczeń i informacji, jak radzić sobie z trudnościami związanymi z chorobą. Podczas spotkań najczęściej poruszanymi tematami były metody leczenia, ewentualne powikłania, badanie PSA, a także dieta, jaką należy stosować w chorobie oraz kwestie związane z aktywnością seksualną.
III edycja kampanii pokazała, że świadomość społeczna nt. choroby, jaką jest rak prostaty, systematycznie wzrasta w naszym kraju.
- Rosnąca z roku na rok frekwencja na konsultacjach organizowanych w ramach kampanii „Męska Sprawa” potwierdza, że coraz więcej mężczyzn zaczyna poważnie traktować swoje zdrowie i nie wstydzi się rozmawiać z najbliższymi na tematy związane z ich dolegliwościami. Fakt ten cieszy nas - lekarzy, bowiem wyedukowany i świadomy pacjent to nieodłączny element udanego procesu diagnostyczno-leczniczego – mówi dr Roman Sosnowski z Kliniki Nowotworów Układu Moczowego, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.
Zobacz również:
Ponadto bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się konsultacje prowadzone przez pielęgniarki posiadające doświadczenie w pracy z pacjentami urologicznymi, w których uczestniczyło blisko 5 000 pacjentów, z czego aż 26 proc. stanowiły osoby bliskie chorych. Pokazuje to, że edukacja na temat raka gruczołu krokowego nie dotyczy wyłącznie pacjenta zagrożonego chorobą. W trakcie procesu diagnostyczno-terapeutycznego nieocenione jest wsparcie i pomoc najbliższych osób, w tym kobiet, które często mobilizują do zmiany trybu życia i aktywnie włączają się w proces edukacji mężczyzn.
- Dzięki procesowi edukacji pacjent lepiej poznaje istotę swojej choroby. Ma to zasadnicze znaczenie dla zrozumienia i jednoczesnego zaakceptowania schorzenia. Posiadając większą wiedzę na temat choroby mężczyzna może sobie lepiej z nią radzić, jest także bardziej skłonny trzymać się zaleceń lekarskich i akceptować sens podejmowanych wobec niego procedur medycznych – podkreśla psychoonkolog Mariola Kosowicz, kierownik Zakładu Psychoonkologii w Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.
Syndrom macho, który jest dumny, odporny na ból i ma nie pokazywać słabości, wypiera obecnie wzór mężczyzny odpowiedzialnego i wrażliwego na potrzeby zarówno swoje, jak i innych. Gdy przychodzi choroba i odbiera poczucie siły, władzy i wartości, mężczyzna często zmienia postrzeganie wielu spraw, zmieniając także ich priorytetowość. Poza tym zdarza się, że nie potrafi sam przejść przez stan załamania, wymaga więc wsparcia kobiety, rodziny czy przyjaciół. III edycja kampanii "Męska sprawa" unaoczniła ważną rzecz: współczesny mężczyzna coraz częściej potrafi przełamać wstyd towarzyszący rozmowom z lekarzem, czy bliskimi o chorobie i wie, że jego zdrowie jest bezcenne.
****
Informacje na temat kampanii „Męska Sprawa”
Kampania „Męska Sprawa” powstała w odpowiedzi na istniejącą potrzebę edukacji prowadzonej na wielu poziomach, która obok samych chorych oraz osób będących w grupie ryzyka, włącza rodziny
i bliskich pacjentów. Działania realizowane w ramach kampanii edukacyjnej przyczyniają się bezpośrednio do wzrostu świadomości mężczyzn w zakresie konieczności kontrolowania swojego stanu zdrowia i przeciwdziałania odległym skutkom choroby. Dodatkowo mogą prowadzić do poprawy ścisłego przestrzegania zaleceń lekarskich wśród pacjentów będących w trakcie i po terapii.
W kampanii „Męska Sprawa” podkreśla się umiejętne stworzenie relacji pomiędzy wszystkimi osobami zaangażowanymi na każdym etapie leczenia, gdyż ich aktywny udział jest niezbędny w powodzeniu terapii.
Ambasadorem Kampanii „Męska Sprawa” został Krzysztof Krauze, reżyser, który od 6 lat choruje na raka prostaty. Opiekę merytoryczną nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne. Partnerem kampanii jest Stowarzyszenie Pacjentów z Chorobami Prostaty, Nerek, Pęcherza i Jąder im. T. Koszarowskiego „Gladiator”. Sponsorem kampanii jest firma AstraZeneca Pharma Poland.
Komentarze do: Polacy nie wstydzą się raka prostaty