Istnieją uzasadnione obawy, że koszty podwyżki stawek VAT poniosą producenci leków refundowanych. Ministerstwo Zdrowia nie przewidziało tej podwyżki w projekcie rozporządzenia w sprawie wykazu cen urzędowych hurtowych i detalicznych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. W efekcie ceny urzędowe leków, które mają obowiązywać od 16 grudnia 2010 r., po 1 stycznia 2011 r. będą skalkulowane nieprawidłowo.
Zmusi to producentów leków do zaniżania ceny netto. Dzięki temu wprawdzie kwota brutto będzie odpowiadała kwocie wynikającej z obowiązującego wykazu, lecz nie będzie adekwatna do proponowanej ceny zbytu zawartej w tzw. wniosku cenowym producenta a ustawową, sztywną marżą.
Autorzy projektu nie powinni zapominać o przepisach zawartych w ustawie o cenach, która precyzyjnie określa procedurę ustalania cen urzędowych na leki i wyroby medyczne. Ustawa o cenach określa wysokość marży, która jest sztywna. Następnie do ceny netto dodawany jest VAT według obowiązującej stawki. A proponowane przepisy zawarte w powyższym rozporządzeniu nie uwzględniają zwiększenia stawek VAT z 7 proc. do 8 proc., które będą obowiązywały od 1 stycznia 2011 r.
Prowadzący obrót lekami, stosując ceny urzędowe, będą zobowiązani zamieszczać na fakturach 8 proc. stawkę VAT. Zobowiązani do stosowania maksymalnej ceny brutto wynikającej z wykazów, będą musieli zaniżać swoje ceny netto.
Zobacz również:
- Leki oryginalne a odpowiedniki - czym się różnią?
- Alergia na leki znieczulenia miejscowego, Czy są potrzebne badania diagnostyczne?
- Czy leki sprzedawane poza apteką są dla nas niebezpieczne?
- Objawy lekomanii
- Leki przeciwpłytkowe mogą być podawane doustnie lub pozajelitowo
- Leki sieroce – komu są potrzebne?
- Preparaty złożone
- Jakie substancje działają odkażająco?
Problem jest skomplikowany, ponieważ może to oznaczać faktyczne przeniesienie ciężaru wzrostu stawki VAT z konsumenta na przedsiębiorcę VAT. Będzie to niezgodne z fundamentalną zasadą neutralności VAT. Można także dostrzec naruszenie przepisów UE, co może nawet w konsekwencji doprowadzić do postawienia Polski przed Trybunałem Sprawiedliwości.
W celu uniknięcia sporów, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby zaakceptowanie przez Ministerstwo Zdrowia propozycji zawartych w piśmie BCC z 17 listopada oraz stanowisk wielu innych podmiotów zainteresowanych problemem i dokonanie zmiany projektu rozporządzenia lub wydanie nowego, które zacznie obowiązywać z dniem 1 stycznia 2011 r. wraz ze zmianami stawek VAT.
Dodatkowe informacje:
Business Centre Club istnieje od 1991 roku. Jest największą w kraju organizacją indywidualnych pracodawców. Zrzesza 2500 członków (osób i firm). Wśród członków BCC znajdują się największe międzynarodowe korporacje, instytucje finansowe, ubezpieczeniowe, firmy telekomunikacyjne, najwięksi polscy producenci, uczelnie wyższe, koncerny wydawnicze itd. Członkami Klubu są także prawnicy, dziennikarze, naukowcy, wydawcy, lekarze, wojskowi i studenci. BCC koncentruje się na działaniach lobbingowych, których celem jest rozwój polskiej gospodarki, zwiększenie liczby miejsc pracy i pomoc przedsiębiorcom. Związek Pracodawców BCC jest członkiem Komisji Trójstronnej. Członkowie Klubu, reprezentujący blisko 250 miast, skupiają się w 24 lożach regionalnych na terenie całej Polski. Koordynatorem wszystkich działań BCC jest prezes Marek Goliszewski.
Więcej: http://www.bcc.org.pl
Komentarze do: Potrzebne nowe rozporządzenie w sprawie cen leków