We wczesnych etapach życia zdolność do zapamiętywania jest zależna od długości drzemki – zapewniają naukowcy. Badania z udziałem 216 niemowląt do 12. miesiąca życia wskazały, że dzieci nie umiały zapamiętać nowych zadań, jeśli nie mogły się zaraz po nich dobrze wyspać.
Zespół z Uniwersytetu w Sheffield sugeruje, że najlepiej uczyć się na krótko przed zaśnięciem. Podkreśla to znaczenie czytania dzieciom przed snem.
Eksperci sądzą, że sen prawdopodobnie ma dużo większe znaczenie u dzieci, niż u dorosłych. Ludzie przesypiają większość swojego niemowlęctwa, co nie zdarza się w późniejszych latach życia.
Badacze z Uniwersytetu w Sheffield i Uniwersytetu Ruhry w Bochum, mówią że zdecydowanie za mało wiadomo o roli snu w pierwszych latach życia.
Nauka, spanie i powtarzanie
Naukowcy uczyli 6-12-miesięczne dzieci trzech nowych zadań, dotyczących zabawy z pacynkami. Połowa niemowląt spała przez 4 godziny w trakcie nauki podczas gdy pozostałe były pozbawione snu lub drzemały mniej pół godziny. Następnego dnia dzieci były zachęcane do powtarzania tego, czego się nauczyły. Wyniki badań ukazały się w Proceedings of the National Academy of Sciences.
Zobacz również:
Dr Jane Herbert z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Sheffield stwierdziła, że ci, którzy śpią po nauce, uczą się dobrze, a ci, którzy nie śpią, nie uczą się wcale. Dodała także, że całkowite wybudzenie jest najlepsze podczas nauki, ale wydarzenia, które miały miejsce zaraz przed snem są dobrze zapamiętywane.
– Rodzice dostają mnóstwo rad. Jedne z nich mówią, że ważne są stałe godziny snu, inne zalecają elastyczność. Te odkrycie sugeruje, że elastyczność jest istotniejsza- przyznaje dr Herbert.
Słodkich snów
Badanie z zeszłego roku ujawniło mechanizm zapamiętywania w trakcie snu. Ukazało jak powstają wtedy nowe połączenia pomiędzy komórkami mózgu.
Prof. Derk-Jan Dijk z Uniwersytetu w Surrey stwierdził, że dzieci powinny być wyspane, ale koncentracja nauki zaraz przed snem nie jest najlepszym pomysłem. Dodał, że dane potwierdzają, że spanie po nauce jest dobre, ale bycie sennym w jej trakcie ma negatywny wpływ na przyswajanie wiedzy.
Rośnie zainteresowanie związkiem pomiędzy snem i zapamiętywaniem także u osób starszych. Niedobór snu ma kluczowe znaczenie w rozwoju zaburzeń takich jak demencja.
Zuzanna Kućma
Komentarze do: Regularne drzemki ułatwiają naukę