Szukaj

Regularne drzemki ułatwiają naukę

Podziel się
Komentarze0

We wczesnych etapach życia zdolność do zapamiętywania jest zależna od długości drzemki – zapewniają naukowcy. Badania z udziałem 216 niemowląt do 12. miesiąca życia wskazały, że dzieci nie umiały zapamiętać nowych zadań, jeśli nie mogły się zaraz po nich dobrze wyspać.

Zespół z Uniwersytetu w Sheffield sugeruje, że najlepiej uczyć się na krótko przed zaśnięciem. Podkreśla to znaczenie czytania dzieciom przed snem.
Eksperci sądzą, że sen prawdopodobnie ma dużo większe znaczenie u dzieci, niż u dorosłych. Ludzie przesypiają większość swojego niemowlęctwa, co nie zdarza się w późniejszych latach życia.

Badacze z Uniwersytetu w Sheffield i Uniwersytetu Ruhry w Bochum, mówią że zdecydowanie za mało wiadomo o roli snu w pierwszych latach życia.

Nauka, spanie i powtarzanie

Naukowcy uczyli 6-12-miesięczne dzieci trzech nowych zadań, dotyczących zabawy z pacynkami. Połowa niemowląt spała przez 4 godziny w trakcie nauki podczas gdy pozostałe były pozbawione snu lub drzemały mniej pół godziny. Następnego dnia dzieci były zachęcane do powtarzania tego, czego się nauczyły. Wyniki badań ukazały się w Proceedings of the National Academy of Sciences.

Dr Jane Herbert z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w  Sheffield stwierdziła, że ci, którzy śpią po nauce, uczą się dobrze, a ci, którzy nie śpią, nie uczą się wcale. Dodała także, że całkowite wybudzenie jest najlepsze podczas nauki, ale wydarzenia, które miały miejsce zaraz przed snem są dobrze zapamiętywane.

Rodzice dostają mnóstwo rad. Jedne z nich mówią, że ważne są stałe godziny snu, inne zalecają elastyczność. Te odkrycie sugeruje, że elastyczność jest istotniejsza- przyznaje dr Herbert.

Słodkich snów

Badanie z zeszłego roku ujawniło mechanizm zapamiętywania w trakcie snu. Ukazało jak powstają wtedy nowe połączenia pomiędzy komórkami mózgu.
Prof. Derk-Jan Dijk z Uniwersytetu w Surrey stwierdził, że dzieci powinny być wyspane, ale koncentracja nauki zaraz przed snem nie jest najlepszym pomysłem. Dodał, że dane potwierdzają, że spanie po nauce jest dobre, ale bycie sennym w jej trakcie ma negatywny wpływ na przyswajanie wiedzy.
Rośnie zainteresowanie związkiem pomiędzy snem i zapamiętywaniem także u osób starszych. Niedobór snu ma kluczowe znaczenie w rozwoju zaburzeń takich jak demencja.

Zuzanna Kućma

Komentarze do: Regularne drzemki ułatwiają naukę

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz