Ludzie powinni być ostrożni, oglądając reklamy leków w telewizji, gdyż według amerykańskiego badania University of Wisconsin-Madison School of Pharmacy, 6 na 10 tych reklam może zawierać dość wyolbrzymione informacje.
Badanie ukazało się w Journal of General Internal Medicine.
W ciągu ostatnich 15 lat, naukowcy i politycy debatowali nad tym, czy reklamy leków po prostu informują o nowych medykamentach dostępnych na rynku, czy też zachęcają do zażywania leków, których możemy nie potrzebować.
Dr Adrienne E. Faerber mówi: - Konsumenci mają prawo do nieograniczonego dostępu do wysokiej jakości informacji na temat zdrowia. Ale reklamy leków w TV zawierają mylne albo wyolbrzymione informacje. Rezultaty te są sprzeczne z argumentem, że reklamy leków pomagają poinformować konsumentów.
Zobacz również:
- Leki oryginalne a odpowiedniki - czym się różnią?
- Alergia na leki znieczulenia miejscowego, Czy są potrzebne badania diagnostyczne?
- Czy leki sprzedawane poza apteką są dla nas niebezpieczne?
- Objawy lekomanii
- Leki przeciwpłytkowe mogą być podawane doustnie lub pozajelitowo
- Leki sieroce – komu są potrzebne?
- Preparaty złożone
- Jakie substancje działają odkażająco?
Dane w tym badaniu pochodzą z Vanderbilt TV News Archive, który przechowuje reklamy telewizyjne z ABC, CBS i NBC od 1968 i z CNN od 1992.
Naukowcy przyjrzeli się reklamom puszczanym w nocy, gdyż starsi telewidzowie, którzy mogą potrzebować leków, często oglądają telewizję o tej porze.
Pod lupę wzięto 168 reklam dotyczących leków bez recepty, puszczanych w okresie 2008 – 2010.
Stwierdzono przede wszystkim, że informacje na temat leków były w tych reklamach mocno wyolbrzymione.
Stwierdzono też, że fałszywe zapewnienia były rzadkie – fałszywe informacje w reklamach są niezgodne z prawem amerykańskim i mogą skutkować oskarżeniem o przestępstwo.
Większość zapewnień na temat właściwości leków z kolei była myląca – w 6 reklamach na 10 pomijano ważne informacje, podawano przesadne informacje, sugerowano opinie albo czyniono bezsensowne skojarzenia z trybem życia.
Fałszywe albo potencjalne mylne zapewnienia mogą być częstsze w przypadku leków bez recepty niż na receptę.
Agencja amerykańska Food and Drug Administration nadzoruje reklamy leków na receptę, a Federal Trade Comission nadzoruje reklamy leków bez recepty.
Komentarze do: Reklamy leków w TV: cała prawda?