Rak gruczołu krokowego nadal zaliczany jest do najczęściej (zaraz po raku płuca) diagnozowanego nowotworu wśród mężczyzn. Aktualnie, rocznie diagnozuje się go u ponad 9 tys.1 Polaków.
Tylko nieustająca popularyzacja wiedzy na temat choroby, edukacja na temat jej pierwszych objawów, przestrzeganie zaleceń lekarza oraz gotowość mówienia o swojej chorobie z najbliższymi może poprawiać obecną sytuację epidemiologiczną. Doskonale wiedzą o tym uczestnicy spotkań edukacyjnych dla chorych i osób zagrożonych zachorowaniem na raka gruczołu krokowego organizowanych w ramach kampanii „Męska Sprawa”.
Obecnie rozpoczęła się, kolejna już, III edycja tej kampanii. W ubiegłych latach w spotkaniach uczestniczyło łącznie ok. 2 800 osób.
W ramach kampanii „Męska Sprawa”, wzorem poprzednich edycji, pacjenci chorzy na raka stercza (prostaty), osoby zagrożone zachorowaniem oraz ich najbliżsi będą mieli możliwość uczestnictwa w spotkaniach edukacyjnych. Dodatkowo będą mogli skorzystać z bezpłatnych porad specjalisty dotyczących profilaktyki, objawów i leczenia raka gruczołu krokowego i konsultacji z pielęgniarkami, które mają wieloletnie doświadczenie w pracy z pacjentami urologicznymi.
- „Dostęp do kompleksowej, rzetelnej wiedzy na temat choroby w połączeniu ze wsparciem psychologicznym najbliższych stanowią najważniejszy element procesu terapii, gdyż przyczyniają się do wzrostu świadomości chorego. Ma to zasadniczy wpływ na sukces prowadzonej terapii oraz podniesienie jakości życia chorego – podsumował prof. Marek Sosnowski, Prezes Polskiego Towarzystwa Urologicznego.
W ubiegłych latach, w 107 miejscowościach na terenie całej Polski, odbyły się 182 spotkania edukacyjne, w których uczestniczyło łącznie ok. 2 800 osób. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się indywidualne porady u specjalistów w wybranych ośrodkach edukacyjnych, z których skorzystało 12 000 pacjentów. Ponad 20% uczestników spotkań stanowiły kobiety – żony, partnerki życiowe, czy córki. Doświadczenie to pokazuje jak ważną i kluczową rolę w terapii i procesie zdrowienia pełni wsparcie i pomoc osób najbliższych, najczęściej kobiet.
Zobacz również:
Samo podejrzenie choroby, konieczność wykonania badań diagnostycznych często przeraża mężczyzn. Informacja o chorobie może sparaliżować lub wywołać niepokój przed tym, co będzie dalej.
Mężczyźni, którzy w społeczeństwie postrzegani są często jako żywiciele rodziny boją się, że choroba wpłynie na życie ich najbliższych i karierę zawodową. Dlatego wolą o niej nie wiedzieć. W celu osiągnięcia sukcesu terapeutycznego oraz poprawy jakości życia chorego niezwykle ważne jest włączenie jego najbliższych (rodziny, partnerki życiowej, przyjaciół) w proces leczenia. Dzięki nim pacjent nie czuje się osamotniony w nowej i często trudnej dla niego sytuacji życiowej oraz ma większą motywację do walki z rakiem.
- „Najważniejsze jest to, aby nie bać się rozmawiać o nowotworze. Należy przezwyciężyć wstyd i wewnętrzne bariery, które powodują, że rak stercza (prostaty) jest nadal tematem tabu” – podkreśla Mariola Kosowicz, Kierownik Zakładu Psychoonkologii z Centrum Onkologii w Warszawie.
Spotkania edukacyjne są doskonałą okazją do pogłębienia wiedzy nt. choroby, konieczności wykonywania badań profilaktycznych, przeciwdziałania odległym skutkom schorzenia oraz do poznania innych osób zmagających się z chorobą i wymiany doświadczeń.
Informacje na temat spotkań edukacyjnych można znaleźć na plakatach informacyjnych w ośrodkach edukacyjnych przy poradniach urologicznych, a także na stronie internetowej www.gladiator-prostata.pl w zakładce „Kampania Męska Sprawa”.
*****
Informacje na temat kampanii „Męska Sprawa”
Kampania „Męska Sprawa” powstała w odpowiedzi na istniejącą potrzebę edukacji prowadzonej na wielu poziomach, która obok samych chorych oraz osób będących w grupie ryzyka, włączałaby rodziny i bliskich pacjentów. Działania realizowane w ramach kampanii edukacyjnej mają przyczynić się bezpośrednio do wzrostu świadomości mężczyzn w zakresie konieczności kontrolowania swojego stanu zdrowia i przeciwdziałania odległym skutkom choroby. Dodatkowo mają poprawić ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarskich wśród pacjentów, będących w trakcie i po terapii.
W kampanii „Męska Sprawa” podkreśla się umiejętne stworzenie relacji pomiędzy wszystkimi osobami zaangażowanymi na każdym etapie leczenia, gdyż ich aktywny udział jest niezbędny w powodzeniu terapii.
Kampanię „Męska Sprawa” wspiera Krzysztof Krauze, reżyser, który na raka gruczołu krokowego (prostaty) choruje od 5 lat. Osobiste doświadczenie z przebiegu leczenia tej choroby pozwala mu dzielić się zdobytą wiedzą. We wrześniu 2010 r. stworzył nawet swój antyrakowy dekalog ze wskazówkami dla chorych i ich rodzin.
Opiekę merytoryczną nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne. Partnerem kampanii jest Stowarzyszenie Pacjentów z Chorobami Prostaty, Nerek, Pęcherza i Jąder im. prof. T. Koszarowskiego „Gladiator”. Sponsorem kampanii jest firma AstraZeneca Pharma Poland.