Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Valencia pokazuje, że science-fiction, przede wszystkim w kinie, jest bardzo popularne pośród uczniów oraz nauczycieli jako sposób motywowania do zainteresowania naukami ścisłymi.
Aczkolwiek, po przeanalizowaniu 31 podręczników okazało się, że tylko 9 z nich w jakiś sposób odwołuje się do kinowej fikcji jako źródła nauczania.
Badanie ukazało się w przeglądzie hiszpańskim Enseñanza de las Ciencias.
Dr Jordi Solbes Matarredona z University of Valencia mówi: dzisiaj niepokoimy się tym, iż studenci nie chcą poświęcać się naukom ścisłym i inżynieryjnym, a trend ten szczególnie dotyczy dziewcząt. Science-fiction może być użyte w ramach przebudzenia powołania do nauk ścisłych u młodszych uczniów.
Zobacz również:
- Pierwsza wizyta u ginekologa, czyli jak przygotować do tego nastolatkę
- Dlaczego regularne wizyty lekarskie są konieczne w starszym wieku?
- Jakość posiłków serwowanych w restauracjach wciąż kuleje
- Samobójstwa wśród nastolatków
- Pierwotne stwardniające zapalenie dróg żółciowych
- Pułapki diagnostyczne – choroby ukryte za maską
- Nowoczesne metody badania płodu
- Czy lekarstwa staną się bezużyteczne?
W badaniu wzięło udział 173 studentów, którzy wypełniali kwestionariusz dotyczący poziomu zrozumienia wiedzy science-fiction w szkołach.
Najpowszechniej, studenci odwoływali się do: Stars Wars (90), Matrix (60), X-Men (41), I Robot (36), Spiderman (32) oraz The Day after Tomorrow (24).
Dr Jordi Solbes podkreśla: zauważyliśmy, że ludzie często mylili science-fiction z magią, akcją i przygodą. Wielu z nich wspomniało serię Harry Potter oraz Władca Pierścieni, a nawet Niekończącą się opowieść i Mission Impossible.
W świetle tych rezultatów, naukowcy hiszpańscy proponują wprowadzenie do szkół ćwiczeń opartych na filmach i serialach science-fiction, aby poprawić obraz nauk ścisłych i naukowców, jaki mają uczniowie.
Na końcu, dr Solbes dodaje: 38% z przebadanych przez nas nauczycieli starało się motywować swoich uczniów do zainteresowania science-fiction i naukami ścisłymi.
Komentarze do: Science fiction w nauczaniu: brak spektakularnych sukcesów?