Szukaj

Skany mózgu muzyków jazzowych odsłaniają podobieństwa językowe i muzyczne

Podziel się
Komentarze0

Fani jazzu będą wiedzieć, że cechą charakterystyczną tego gatunku- którego przedstawicielami są m.in. Miles Davis, John Coltrane i Charles Mingus - są spontaniczne "rozmowy muzyczne ", czyli to iskrzenie, gdy członkowie grupy jazzowej improwizują.

Ta improwizacja nosi często cechy podobne do ludzkiej mowy, w której muzycy zmieniają się po kilku linijkach, budując coś na kształt dialogu. Teraz naukowcy z Johns Hopkins University w Baltimore, MD, skanując mózgi improwizujących muzyków jazzowych odkryli, że mózg interpretuje muzykę i język w podobny sposób.

Jedenastu „wysoce utalentowanych” muzyków jazzowych płci męskiej w wieku 25-26 lat zostało zrekrutowanych poprzez badaczy z J.H. University. Każdy muzyk spędzał 10 minut wewnątrz rezonansu magnetycznego (MRI ), podczas gdy brał udział w muzycznej improwizacji. Muzycy grali leżąc na plecach, na specjalnie zaprojektowanej, plastikowej klawiaturze fortepianu. Badacze analizowali w tym czasie skany MRI, aby zobaczyć, które obszary mózgu zostawały aktywowane podczas improwizacji. Rozpatrując wyniki, badacze odkryli, iż pobudzone zostały wtedy obszary mózgu muzyków, związane ze składnią i przetwarzaniem języka.

„Wymienne czwórki”

W eksperymencie każdy z muzyków mógł przedstawić swój pomysł, który trwał 4 bary, ten rodzaj improwizacji, zwany jest „wymiennymi czwórkami”. Podczas każdej wymiany artyści wprowadzali nowe, niećwiczone wcześniej melodie, jako odpowiedzi na wzajemne pomysły muzyczne.

Mózg interpretuje muzykę jako składnię, a nie semantykę

Wyniki te sugerują, że obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie składni nie ograniczają się jedynie do języka mówionego. Badacze twierdzą, że mózg wykorzystuje swoje składniowe regiony do procesu komunikacji w ogóle, czy odbywa się ona za pomocą języka mówionego, czy muzyki.

Główny autor tego badania, dr Charles Limb powiedział: „Gdy dwaj muzycy jazzowi wydają się być  zamyśleni podczas „wymiennej czwórki” , nie czekają oni po prostu na swoją kolej, aby zagrać. W tym czasie używają oni składniowych obszarów mózgu do przetwarzania tego, co słyszą tak, by mogli odpowiedzieć grając nową serię nut, która nie została przez nich wcześniej skomponowana lub przećwiczona”.

Ewa Panasiuk

Komentarze do: Skany mózgu muzyków jazzowych odsłaniają podobieństwa językowe i muzyczne

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz