Badacze z Linus Pauling Institute na Oregon State University w Stanach Zjednoczonych udowadniają, iż spadek poznawczy w miarę starzenia to normalna część życia, i jednocześnie prowadzą badania nad specyficznymi składnikami w mózgu, odpowiadającymi za ten proces. Spadek poznawczy, nie mający związku ze znacznie poważniejszymi problemami, takimi jak Alzheimer i demencja, zaczyna znacząco przyśpieszać po 40 roku życia.
Dobra wiadomość jest taka: wcale nie musi tak być.
Dr Kathy Magnussin z Linus Pauling Institute mówi: - Są to biologiczne procesy, a kiedy całkowicie zrozumiemy, o co w tym chodzi, będziemy w stanie je spowalniać albo im zapobiegać. Muszą być sposoby na wpłynięcie na te procesy, może być to dieta, zdrowy styl życia, aktywność umysłowa, a nawet leki.
W badaniu opublikowanym w Journal of Neuroscience naukowcy przedstawiają proteinę, która stabilizuje receptory u młodych zwierząt, co wpływa korzystnie na procesy uczenia się i zapamiętywania. Natomiast kiedy tej proteiny jest za dużo u starszych zwierząt, skutki są zupełnie odwrotne.
Zobacz również:
- Jak unikać upadków w starszym wieku?
- Dlaczego się starzejemy?
- Czy można nauczyć się żyć z chorobą?
- Układ odpornościowy w wieku starczym
- Jak zmienia się układ nerwowy podczas starzenia się organizmu?
- Narządy czuciowe w procesie starzenia organizmu
- Jakie są skutki starzenia się skóry?
- Jedz zdrowo bez względu na wiek!
Dr Magnusson mówi: - Uważamy, że problemem mogą być tutaj podjednostki GluN2B w receptorach NMDA. Posługując się genetyczną terapią, w której użyliśmy wirusa, aby przeniósł dodatkowe DNA do właściwych komórek i przywrócił niektóre podjednostki tej proteiny, udało nam się poprawić pamięć i funkcje kognitywne myszy.
Receptory NMDA są znane od dziesięcioleci. Są ważne dla procesów pamięciowych i procesów uczenia, ale nie są aktywne cały czas tak samo.
Potrzeba naprawdę silnych bodźców, aby je aktywować i zapamiętać daną rzecz. Rutynowe ubieranie się każdego ranka szybko przepada we mgle niepamięci, ale wypadek samochodowy zapamiętasz na zawsze.
Dr Magnusson mówi: - Dzieci mają całe mnóstwo podjednostek GluN2B, a rezultatem jest pamięć chłonna jak gąbka. Ale ich liczba spada wraz z wiekiem, w dodatku działają coraz mniej skutecznie.
Badania są na razie w fazie bardzo wstępnej, dlatego dopóki nie mamy bardziej specyficznej pomocy, jedyną rzeczą, jaką możemy zrobić, to stałe posługiwanie się mózgiem. Zerwanie z przyzwyczajeniami, robienie czegoś w zupełnie inny sposób, ćwiczenia fizyczne, utrzymywanie dobrej diety, utrzymywanie relacji społecznych.
Komentarze do: Spadek poznawczy wraz z wiekiem jest normalny, ale można go uniknąć: badania trwają