Szukaj

Startuje kolejna edycja kampanii 'Drugie życie' w Wielkopolsce

Podziel się
Komentarze0

O tym, jak ważne jest przeszczepianie narządów uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z Wielkopolski będą mówić przez najbliższe pół roku. Z informacją dotrą do rówieśników, rodziców, mieszkańców. Młodzież będzie także realizować własne pomysły na promocję transplantacji i oświadczeń woli.


Wszystko po to, by poprawić sytuację chorych czekających na przeszczep - w Polsce wciąż umierają osoby, dla których transplantacja to jedyny ratunek. 26 stycznia, w Dzień Transplantacji, w Poznaniu po raz czwarty ruszyła wielkopolska edycja kampanii 'Drugie życie' aktywizująca młodzież do działań na rzecz transplantacji. Poza oficjalną inauguracją, która odbyła się w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim, w centrum miasta uczniowie X Liceum Ogólnokształcącego z Poznania  rozdawali mieszkańcom oświadczenia woli. Kampania, organizowana przez Fresenius Medical Care Polska, zostanie podsumowana w czerwcu.

Młodzi ludzie mają głowy pełne pomysłów i sami decydują, co zrobią, by o transplantacji było głośno. Wkrótce dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych z regionu otrzymają list z zaproszeniem do projektu. Do akcji może włączyć się 30 szkół ponadgimnazjalmych z województwa, a zgłoszenia będą przyjmowane od 1 do 10 lutego. Udział w kampanii jest bezpłatny, wymaga jednak wyjątkowego zaangażowania i wrażliwości. Dla wielu uczniów zmiana sytuacji polskiej transplantologii staje się misją. „Kampania porusza bardzo trudny problem, wymagający odwagi i dojrzałości. Dotyka śmierci, a na ten temat wciąż boimy się rozmawiać. Mówiąc o transplantacji trzeba mieć świadomość, że to rozmowa o życiu, przemijaniu i tym, co po nas pozostanie” - mówi Magdalena Wolska, koordynatorka kampanii. O transplantacji trudno jest rozmawiać także dlatego, że wokół tej metody leczenia narosło wiele mitów i stereotypów, które należy obalić rzetelną wiedzą. Szkoły biorące udział w kampanii mogą skorzystać z pomocy w organizacji spotkania z lekarzem i osobą po przeszczepie. Kontakt z ludźmi, którzy żyją dzięki przeszczepowi sprawia, że transplantacja przestaje być tylko teorią i nabiera ludzkiego wymiaru. „Jestem po przeszczepie serca, żyję, choć w trakcie choroby miałam wiele momentów, kiedy żegnałam się z bliskimi. Moment, w którym trafiła do mnie informacja o tym, że jest dla mnie serce był jedną z najpiękniejszych chwil w moim życiu.

Gdy moje nowe serce zaczęło bić narodziłam się po raz drugi. To truizm, ale zapewniam, że prawdziwy. Uczestnicząc w spotkaniach z młodzieżą podziwiam ich walkę o życie osób, które znalazły się w takiej sytuacji jak ja” - mówi Renata Maternik, która wspiera kampanię od początku, opowiadając swoją historię życia przed i po przeszczepie oraz odpowiadając na trudne pytania młodzieży.

Działania młodzieży ośmielają dorosłych

Działania podejmowane przez uczniów sprawiają, że o przeszczepianiu narządów dowiadują się nie tylko  rówieśnicy i nauczyciele, ale także rodzina, przedstawiciele władz, mieszkańcy miast, wierni, sportowcy a nawet żołnierze. „To niezwykłe doświadczenie - młodzi ludzie swoim dojrzałym postępowaniem ośmielają innych, starszych od siebie, do zastanowienia się nad decyzją o oddaniu narządów po śmierci do przeszczepu. Poprzez szereg własnych często innowacyjnych i odważnych pomysłów zachęcają do ratowania życia ciężko chorych osób. Są w tym działaniu bardzo szczerzy i zaangażowani. To piękny obraz młodego pokolenia” - mówi dr Teresa Dryl-Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizatora kampanii 'Drugie życie'. Projekt, skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalmych, ma doprowadzić do zrozumienia problemu i wzrostu świadomości społecznej w zakresie przeszczepiania narządów.


Wciąż za mało narządów do przeszczepu

Transplantacja to uznana na całym świecie metoda leczenia, która ratuje życie i przywraca zdrowie ciężko chorym. W Polsce jednak wciąż wykonuje się za mało zabiegów – wiele osób umiera, bo nie znalazł się dla nich nowy, zdrowy narząd. Według statystyk, w 2011 roku, wykonano 1411 przeszczepów od osób zmarłych a na transplantacje wciąż oczekuje 1939 osób (dane Poltransplantu, stan na 31 grudnia 2011). Jedną z przyczyn ograniczających możliwość stosowania terapii i ratowania ludzkiego życia jest brak organów. „Gdyby lekarze przeprowadzali we wszystkich możliwych przypadkach procedurę orzeczenia śmierci mózgu, a zmarli ci posiadali oświadczenie woli wyrażające zgodę na pobranie narządów po śmierci, to nie byłoby właściciwe problemów z narządami do przeszczepiania. Prowadząc akcję nie życzymy nikomu śmierci, to naturalny proces, który spotka każdego człowieka. Chcemy jedynie uświadomić, że za życia możemy podjąć decyzję, która pozwoli na uratowanie ciężko chorych, dla których jedyną szansą na przeżycie jest przeszczep” - mówi dr Maciej Głyda, transplantolog, konsultant medyczny akcji.

Kampania w każdej szkole będzie przebiegała inaczej

W Wielkopolsce w kampanii może wziąć udział 30 szkół ponadgimnazjalnych. Organizatorzy czekają na zgłoszenia od 1 do 10 lutego e-mailem na adres: info@prcom.pl. W wiadomości należy podać nazwę szkoły oraz dane kontaktowe do osoby, która będzie koordynować szkolną kampanię (imię i nazwisko, telefon, adres e-mail). Decyduje kolejność zgłoszeń.

Uczniowie szkół zakwalifikowanych do programu otrzymają materiały informacyjne i promocyjne, które pomogą w prowadzeniu własnych działań, a specjalnie dla liderów szkół zorganizowane zostanie także szkolenie z zakresu transplantacji. W każdej szkole akcja będzie wyglądała inaczej, bo jej kształt zależy tylko i wyłącznie od kreatywności oraz zaangażowania młodych ludzi. Pomysły na upowszechnienie transplantacji, które realizuje młodzież są odważne, wymagają dużego nakładu pracy i przygotowań. To często spore wydarzenie w lokalnej społeczności, dlatego o aktywności młodzieży w ramach kampanii chętnie informują media. To sprawia, że o transplantacji dowiadują się także osoby, które nie uczestniczą bezpośrednio w organizowanych przez młodzież przedsięwzięciach. Podczas prowadzonych działań młodzież rozdaje oświadczenia woli - niewielkie karteczki, których wypełnienie i podpisanie jest wyrazem zgody na oddanie narządów po śmierci do przeszczepu. Do tej pory w ręce osób zainteresowanych trafiło ponad 200 tys. druków.


Działania w województwie wielkopolskim będą trwały do końca maja. W czerwcu najciekawsze, zrealizowane przez szkoły, kampanie zostaną wyróżnione czekami charytatywnymi. Młodzież nagrodzonych w ten sposób placówek sama zadecyduje komu przekazać środki finansowe. „Działania młodzieży i ich społeczny odbiór są najlepszym dowodem na to, że nasza kampania jest potrzebna. Gorąco zapraszamy szkoły do udziału w projekcie i popularyzowania idei transplantacji” - mówi Magdalena Wolska, koordynatorka kampanii.

Kampania 'Drugie życie' organizowana jest nieprzerwanie od 26 stycznia 2009 roku. Obecnie projekt realizowany jest w czterech regionach – Wielkopolsce, Małopolsce, na Warmii i Mazurach oraz po raz pierwszy w Lubuskiem. W roku szkolnym 2011/2012 kampanię objął patronatem Minister Zdrowia. Od początku, projekt, organizowany przez Fresenius Medical Care Polska, wspierają Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polska Federacja Pacjentów 'Dialtransplant'. W Wielkopolsce i Małopolsce kampania jest elementem rządowego programu „Partnerstwo dla Transplantacji”. W województwie wielkopolskim kampanii patronują Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wicewojewoda Wielkopolski Przemysław Pacia, Wielkopolski Kuratorium Oświaty, Arcybiskup  Metropolita Poznański. Patronat medialny sprawują: Radio Merkury, TVP Poznań, Głos Wielkopolski.

Organizator akcji:
Fresenius Medical Care Polska

Partnerzy akcji:

Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych
Polska Federacja Pacjentów „Dialtransplant”

Patronat:

Ministerstwo Zdrowia
Arcybiskup Stanisław Gądecki Metropolita Poznański
Wicewojewoda Wielkopolski Przemysław Pacia
Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Wielkopolskie Kuratorium Oświaty

Patronat medialny:
Głos Wielkopolski
TVP Poznań
Radio Merkury

Dzień Transplantacji w Polsce obchodzony jest 26 stycznia, w rocznicę pierwszego udanego przeszczepu w kraju, który przeprowadzono w 1966 roku (przeszczep nerki), w Klinice Chirurgii Warszawskiej Akademii Medycznej. Dzień Transplantacji obchodzi się w naszym kraju od 2003 roku.

Fresenius Medical Care to największy światowy dostawca produktów i usług dla pacjentów z przewlekłą niewydolnością nerek. Na rynku działa od ponad 40 lat, dysponując siecią ponad 2,7 tys. placówek w 100 krajach. W Polsce Fresenius Medical Care Polska S.A. jest obecny od ponad 20 lat. Produkty firmy do hemodializy i dializy otrzewnowej wykorzystywane są w większości stacji dializ na terenie całej Polski, zarówno w ośrodkach publicznych, jak i niepublicznych. Obecnie Fresenius Medical Care świadczy usługi dializacyjne poprzez spółkę Fresenius Nephrocare Polska i Eurodial, które tworzą największą w Polsce sieć usług dializacyjnych. Grupa Fresenius posiada prowadzi 70 stacji dializ obejmujących opieką ponad 5,5 tys. pacjentów. W naszym kraju zatrudnia ponad 2 tys. pracowników. Wszystkie zabiegi wykonuje na podstawie kontraktu z NFZ.

Komentarze do: Startuje kolejna edycja kampanii 'Drugie życie' w Wielkopolsce

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz