Zajęcia uniwersyteckie przeprowadzane w późne popołudnia czy też wieczory sprawiają, że studenci mają więcej czasu na spanie rano, jednak fakt ten może skłaniać ich do późnych imprez mocno zakrapianych alkoholem - a przynajmniej tak sugerują wyniki najnowszych badań.
Naukowcy zauważyli, że wśród pierwszych roczników studiów, których zajęcia zaczynały się później, częściej spotkać można przypadki nadmiernego spożywania alkoholu oraz gorszych stopni.
- Późniejsze godziny zajęć akademickich sugerowały prawdopodobieństwo większego spożycia alkoholu, dłuższego czasu spania i ogólnie nieco niższych stopni - powiedziała współautorka badania Pamela Thacher, profesor psychologii na St. Lawrence University w Canton w Nowym Jorku.
- Późniejsze zajęcia najwyraźniej wpływały na wybory dokonywane przez studentów - śpią dłużej i piją więcej.
Wyniki badania zaprezentowano na konferencji SLEEP 2011 w Minneapolis.
Thacher wraz z pozostałą częścią zespołu badawczego poprosili grupę 253 studentów o wykonanie zadań natury poznawczej oraz o prowadzenie przez tydzień dziennika dotyczącego ich snu. Poproszono ich również o uzupełnienie kwestionariuszy dotyczących ich snu, harmonogramów zajęć, zażywanych substancji oraz nastroju.
Zobacz również:
Badanie wykazało, że studenci kończący zajęcia później mieli tendencję do późnego chodzenia spać, nie byli zbyt wypoczęci, byli bardziej senni w trakcie dnia oraz ogólnie zdobywali nieco niższą średnią ocen.
Studenci z tej grupy odnotowywali także częstsze spożycie alkoholu oraz upijania się. Osoby opisujące się jako „nocne marki” częściej niż ci wstający o świcie pili alkohol, także w nadmiernych ilościach.
Thacher stwierdziła, że częstsze i intensywniejsze spożywanie alkoholu negowało korzyści z możliwości wysypiania się z związku z brakiem porannych zajęć - głównie dlatego, że alkohol ma tendencję do zakłócania snu.
- Skutkiem chodzenia na późniejsze zajęcia może być zwiększona liczba przespanych godzin - powiedziała.
- Ale może to z drugiej strony być zrównoważone przez spadek jakości snu, co z kolei może wpłynąć na zaangażowanie intelektualne w trakcie zajęć akademickich.
Warto zaznaczyć, że zależność ta sprawdza się głównie w przypadku studentów. Autorzy podkreślili, iż poprzednie badania na grupach uczniów szkół podstawowych i średnich wykazały, że późniejsze rozpoczynanie lekcji może poprawić frekwencję oraz nastrój uczniów.
Ponieważ badanie to omawiane było na posiedzeniu medycznym, dane i wnioski z niego płynące należy traktować jako wstępne do momentu opublikowania ich w recenzowanym czasopiśmie.
Komentarze do: Studenci mający zajęcia w późnych porach piją więcej i mają gorsze stopnie