Zdjęcia uśmiechów o zepsutych zębach, zdjęcia płuc czarnych od dymu oraz zdjęcia ofiar tytoniu konających na łożu śmierci powinne zająć całą przestrzeń, jaka jest do dyspozycji na paczkach papierosów, sprzedawanych w Kanadzie. Takie jest przynajmniej życzenie stowarzyszeń w Quebeku, które skupiają osoby niepalące, i które zareagowały na decyzję Ottawy o drukowaniu przekazów bardziej precyzyjnych oraz ostrzeżeń w większym rozmiarze na opakowaniach papierosów.
Nawet jeśli doceniają one inicjatywę rządu federalnego, to jednakże stowarzyszenia ludzi niepalących sądzą, iż można iść jeszcze dalej i zupełnie zakazać reklamy papierosów. Rzecznik prasowy Rady do spraw tytoniu i zdrowia w Quebeku, pani Nathalie Juteau, wyraża się bardzo jasno na ten temat. To, czego rada sobie życzy, mówi rzeczniczka, tak jak zresztą wszystkie grupy zajmujące się zdrowiem publicznym, to to, aby bardzo szybko opakowania papierosów były neutralne i nie żeby nie było na nich żadnych znaków reklamy.
Fundacja chorób serca w Kanadzie oraz Koalicja dla kontroli tytoniu w Quebeku także się wyrażają w tym właśnie duchu. Współprzewodnicząca Koalicji dla kontroli tytoniu w Quebeku, pani Flory Doucas, chętnie widziałaby większego rozmiaru ostrzeżenia, takie jak w Australii, gdzie teksty zajmują prawie 90% przestrzeni na opakowaniu. Zdaniem pani Flory Doucas, opakowania standaryzowane to rozwiązanie, które pozwoli uniknąć tego, iż firmy tytoniowe będą używać wolnej przestrzeni na pudełkach papierosów jako miejsc na reklamę.
Im więcej przestrzeni na paczce zajmuje ostrzeżenie, tym mniej wolnej przestrzeni pozostaje dla przemysłu, który chciałby ją wykorzystać w celach marketingowych, wyjaśnia pani Flory Doucas, dorzucając jeszcze, że opakowania na papierosy są przecież coraz bardziej wymyślne. Niektóre paczki, podaje przykład pani Doucas, mają nawet wygląd iPoda.
Imperial Tobacco Canada odrzuca takie rozumowanie. Ludzie już dobrze wiedzą jakie jest ryzyko. Nie możemy podać im już więcej informacji, podtrzymuje dyrektor do spraw zewnętrznych tej firmy, pan Eric Gagnon. Jego zdaniem, Ottawa lepiej by zrobiła, gdyby, jak to było obiecane, zajęła się przemytem, który jest największym problemem związanym z nikotynizmem w Kanadzie.
Zobacz również:
- Palenie papierosów możliwą przyczyną schizofrenii
- Geny wpływają na zdolność do rzucenia palenia?
- Leczenie uzależnienia od tytoniu
- Metoda rzucania palenia Allena Carra
- Nikotynizm
- Nikotynowa terapia zastępcza
- Jedna, pewna rada na długie i zdrowe życie
- Pokoje hotelowe dla niepalących nie gwarantują przestrzeni wolnej od dymu
W momencie gdy my zwiększamy przestrzeń na przekazy dotyczące zdrowia na paczkach papierosów, przemytnicy i nielegalni sprzedawcy kontynuują sprzedaż plastikowych, przezroczystych opakowań, bez żadnego przekazu na nich, w cenie 10 dolarów, na podwórkach szkolnych, ujawnia pan Eric Gagnon, który sprecyzował dodatkowo, iż Imperial Tobacco Canada w żadnej reklamie nie kieruje się do ludzi młodych.
Większe obrazki i bardziej uderzające
Dlatego też, jak oznajmiła ostatnio na konferencji prasowej w Ottawie kanadyjska minister zdrowia, pani Leona Aglukkaq, przekazy ostrzegające pokryją większą część powierzchni pudełka, przechodząc z 50% do 75%. Na paczkach papierosów będzie także umieszczony darmowy numer telefonu do serwisów pomagających rzucić palenie. Na nowych paczkach zostanie umieszczone również 16 nowych ostrzeżeń, zilustrowanych przez obrazki.
Cztery spośród nich zostały zaprezentowane przez minister zdrowia, wśród których jest zdjęcie Barb Tarbox, eks-palaczki, bojowniczki aktywnie walczącej z nikotynizmem, która zmarła na raka płuc w wieku 42 lat. Jej zdjęciu, na którym widzimy ją wychudzoną, pod koniec jej życia, towarzyszy przekaz, który mówi, iż zmarła ona na raka płuc wywołanego paleniem tytoniu.
Zdaniem pani minister Aglukkaq, posługując się tego typu tragicznymi świadectwami, można zmusić ludzi do zatrzymania się i do refleksji nad niebezpieczeństwem używania tytoniu.
Inne ostrzeżenie, które zostanie wydrukowane na paczkach papierosów, przedstawia dziecko, które kaszle i które siedzi na tylnym siedzeniu samochodu, w chmurze dymu. Wiadomość ta przekazuje, iż palenie w samochodzie nie jest szkodliwe tylko dla osoby, która ma papierosa w ustach, ale także dla jej otoczenia.
Nowe opakowanie nie będą na razie dostępne, dla ludzi, którzy podjęliby noworoczne postanowienie o rzuceniu palenia. Istnieje najpierw proces konsultacji i zatwierdzenia, a numer telefonu, jak również sam serwis pomagający w rzuceniu palenia, jest jeszcze w fazie rozwojowej. Ale kanadyjska minister zdrowia precyzuje, że rząd postara się wprowadzić nowe opakowania na rynek kanadyjski tak szybko, jak to tylko możliwe.
Kanada prekursorem
Kanada w ten sposób staje się pierwszym krajem, który wymaga ostrzeżeń z ilustracjami na wszystkich paczkach papierosów. Jednakże, w przeciągu ostatnich 10 lat, wiele krajów wymusiło umieszczanie jeszcze wyraźniejszych ostrzeżeń na papierosach, które dziś pokrywają do 80% każdej paczki.
Bojownicy antytytoniowi zauważają, że tego typu ostrzeżenia nie miały większego efektu. Palacze i generalnie ludzie już ich po prostu nie zauważali, mówi pani Doucas z Koalicji dla kontroli tytoniu w Quebeku.
Po blisko dziesięciu latach nadszedł ten czas, aby Sante Canada ulepszyła wreszcie ostrzeżenia na paczkach papierosów, dodaje pani Nathalie Juteau, z Rady do spraw tytoniu i zdrowia w Quebeku.
Ale zdaniem rzecznika liberalnego do spraw zdrowia, Ujjal Dosanjh, rząd kanadyjski zwlekał zbyt długo i uległ wreszcie powszechnej presji. To, co rząd nam oznajmił dzisiaj, mówi rzecznik, było oczekiwane od bardzo dawna. A także, pozwala to zrozumieć, że lobby tytoniowe w dalszym ciągu ma bardzo silny wpływ na rząd kanadyjski, podkreśla w komunikacie Ujjal Dosanjh.
Santé Canada przygotowuje także kampanię marketingową skierowaną do palaczy – a w szczególności do nastolatków i młodych dorosłych.
Według Fundacji Chorób Serca w Kanadzie, papierosy pali 17% Kanadyjek i Kanadyjczyków w wieku 15 lat i więcej.
Komentarze do: Tytoń: napisy bardziej precyzyjne i większe przyozdobią paczki papierosów