Sejm RP po rozpatrzeniu licznych poprawek Senatu RP przyjął 12 maja br. ustawę o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Na podkreślenie i uznanie zasługuje przeprowadzona w Senacie RP forma pracy i styl debaty nad ustawą. Rozpatrywano ją bez pośpiechu i presji czasu z udziałem zainteresowanych podmiotów w trzech senackich komisjach: zdrowia, gospodarki narodowej i ustawodawczej, w oparciu o opracowaną w Biurze Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu opinię prawną na temat zgodności z Konstytucją RP. Różni się ona w wielu przypadkach od opinii oraz ekspertyz innych uznanych autorytetów z dziedziny prawa gospodarczego i cywilnego.
Godnym zastanowienia jest fakt, że dopiero w trakcie prac w Senacie strona rządowa w wielu sprawach zmieniła nagle zdanie i zaakceptowała szereg rozwiązań wcześniej proponowanych przez stronę społeczną, w tym BCC, a zdecydowanie odrzucanych jako bezzasadne i sprzeczne z intencją projektodawcy, podważając jednocześnie wiedzę i kompetencje wielu niezależnych ekspertów. Teraz ustawa trafi do Prezydenta, który może ją podpisać, zawetować lub skierować do Trybunału Konstytucyjnego.
Uważamy, że ze względu na istniejące w dalszym ciągu różnice ocen i opinii niezależnych ekspertów odnośnie zgodności ustawy refundacyjnej z Konstytucją RP aktualnym pozostaje wniosek BCC skierowany do Prezydenta Bronisława Komorowskiego o rozpatrzenie tej ustawy w tzw. trybie prewencyjnym przez Trybunał Konstytucyjny. Podjęcie przez Prezydenta ostatecznej decyzji w tak kontrowersyjnej sprawie i przy braku osiągnięcia konsensusu społecznego wymaga rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego.
W trakcie prac parlamentarnych przede wszystkim w Senacie RP przyjęto część poprawek postulowanych przez przez stronę społeczną w tym również BCC i dotyczących m. in:
- usunięcia zapisu 3 procentowego podatku refundacyjnego;
- podziału ryzyka i ograniczenia do 50 procent paybacku:
- warunków zawierania umów refundacyjnych między aptekami a NFZ;
- etapowego wprowadzania wysokości marży hurtowej;
- sposobu egzekwowania należności i nakładania kar administracyjnych,
- możliwości i trybu odwoływania się przez przedsiębiorcę prowadzącego aptekę od decyzji pokontrolnych Inspekcji Farmaceutycznej oraz NFZstronę społeczną w tym również BCC i dotyczących m. in:
Zobacz również:
- Leki oryginalne a odpowiedniki - czym się różnią?
- Alergia na leki znieczulenia miejscowego, Czy są potrzebne badania diagnostyczne?
- Czy leki sprzedawane poza apteką są dla nas niebezpieczne?
- Objawy lekomanii
- Leki przeciwpłytkowe mogą być podawane doustnie lub pozajelitowo
- Leki sieroce – komu są potrzebne?
- Preparaty złożone
- Jakie substancje działają odkażająco?
Szczególnie ważnym dla przedsiębiorców jest usunięcie z ustawy sprzecznego z Konstytucją RP zapisu dotyczącego 3 % podatku refundacyjnego.
Ustawa wprowadza rozwiązania, w wyniku których dojdzie do istotnych zmian w systemie dystrybucji leków, co wpłynie na znaczne przemodelowanie relacji pomiędzy podmiotami działającymi w branży farmaceutycznej i rynku aptecznym , wywołując trudne do przewidzenia skutki społeczne i ekonomiczne.
Większość przepisów wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. ale już obecnie przedsiębiorcy muszą podjąć szereg istotnych decyzji biznesowych dotyczących ich funkcjonowania w nowym systemie, związanych z ustalaniem cen leków refundowanych oraz kształtowaniem nowych relacji handlowych producentów z hurtowniami i aptekami.
Pomimo wprowadzonych zmian ustawa nie została w pełni poprawiona w zakresie jej zgodności z Konstytucją. Wyrażamy obawy, że ustawa uderzy w wolny rynek, ale przede wszystkim w pacjentów. Apel BCC o skierowanie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego pozostaje nadal aktualny, gdyż ustawa zawiera przepisy pozwalające na nadmierną i nieproporcjonalną ingerencję państwa na rynku leków oraz w system ich refundacji. Podtrzymujemy naszą opinię, że wprowadzenie sztywnych marż i cen na leki refundowane oraz całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych pozostaje w sprzeczności z zasadami wolnego rynku i swobody działalności gospodarczej.
Dotyczą one m. in.:
- nowych regulacji i barier administracyjno-prawnych;
- właściwego wyważenie przeciwstawnych interesów tj. nadrzędnego celu ochrony zdrowia obywateli z konstytucyjną zasadą swobody i wolności działalności gospodarczej;
- wprowadzenia sztywnych cen i marż naruszającej zasadę swobody gospodarczeji konkurencji w obrocie produktami refundowanymi;
- określenia limitu na refundację w wysokości 17 procent;
- restrykcyjnego systemu kar nakładanych na przedsiębiorców nieadekwatnych do stopnia szkodliwości społecznej popełnionego czynu.
Co w konsekwencji narusza również prawa i wolności konstytucyjne obywateli, przede wszystkim zasady:
- społecznej gospodarki rynkowej oraz wolności gospodarczej;
- zaufania obywateli do państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej;
- zapewnienia obywatelom gwarancji równego dostępu do ochrony zdrowia.
Wyrażamy obawy, że ustawa doprowadzi nie tylko do wzrostu cen leków, ale również ograniczy ich dostępność oraz pogorszy warunki funkcjonowania rynku leków i przedsiębiorców branży farmaceutycznej, w imieniu których zdecydowanie występował BCC w ponad sześciomiesięcznym okresie prac legislacyjnych prowadzonych w Parlamencie, kierując się nie tylko interesem przedsiębiorców, ale przed wszystkim interesem państwa prawnego i jego obywateli.
Komentarze do: USTAWA REFUNDACYJNA PRZYJĘTA PRZEZ SEJM RP - koniec leków za złotówkę