Naukowcy z UT Dallas' Center for Vital Longevity, Duke University i University of Michigan właśnie odkryli, że silna komunikacja między lewą i prawą półkulą mózgu przewiduje umiejętności rozwiązywania podstawowych arytmetycznych problemów.
Prace te opublikowano w przeglądzie naukowym Cerebral Cortex.
Odkrycia te nieco rozjaśniają tajemnicę neuronowych podstaw zdolności matematycznych u ludzi. Być może dzięki nim uda się pomóc tym, którzy cierpią z powodu dyskalkulii, czyli problemów ze zrozumieniem i manipulacją liczbami.
Od jakiegoś czasu już wiemy, że kora ciemieniowa mózgu odgrywa podstawową rolę w poznaniu liczb, czyli w naszej zdolności przetwarzania informacji liczbowych.
Wcześniejsze badania pokazały, że prawy region ciemieniowy jest pierwotnie powiązany z podstawowym procesem liczenia (np. ocenianie ilości owoców w koszyku „na oko”). Natomiast, lewy region ciemieniowy jest związany z bardziej precyzyjnymi operacjami obliczeniowymi, takimi jak dodawanie i odejmowanie.
Zobacz również:
- Czym jest sztywność umysłowa?
- Mózg autystycznych dzieci reaguje na słowa, które dają rezultat w ich rozwoju
- Czy osobowość człowieka zależy od właściwości jego mózgu?
- Mózg dziecka: początki świadomości
- Ćwiczenia umysłowe lepsze od leków w zapobieganiu zaburzeniom poznawczym?
- Jak strach obezwładnia mózg?
- Objawy wylewu
- Ropień mózgu
Nie było jednak wiadomo, czy obydwie półkule mogą pracować razem, aby ulepszyć zdolności matematczne. Nowe badanie pokazuje, że mogą.
Prace te przeprowadził dr Joonkoo Park z Duke University. Posłużył się on badaniem fMRI (funkcjonalny rezonans magnetyczny), aby zmierzyć aktywność mózgu 27 młodych dorosłych w momencie, kiedy rozwiązywali zadania matematyczne.
Okazało się, że podstawowe działania, takie jak ocenianie liczb „na oko,” aktywowały prawy region ciemieniowy, natomiast dodawanie i odejmowanie – lewy.
Ale stwierdzono także coś całkiem nowego – w czasie konkretnych działań arytmetycznych, komunikacja między lewą i prawą półkulą znacząco wzrastała w porównaniu do działań „na oko”.
Co więcej, ludzie, u których komunikacja ta była największa, byli najszybsi w rozwiązywaniu zadań na odejmowanie.
Komentarze do: Zdolności matematyczne wymagają silnej komunikacji w mózgu